RSS

You‘ve got to read this book: 55 people tell the story of the book that changed their life

Penulis: Jack Canfield
Tahun: 2006Muka surat: 286
Pengulas: Roosfa Hashim

Kita menjadi lebih kaya dengan membaca banyak buku. Buku yang bernilai dapat merubah kehidupan. Membaca memberi kita peluang berhenti dan bertindak. Ini tidak berlaku semasa menonton televisyen atau filem yang memaksa kita menerima apa saja.

Buku membolehkan kita membentuk sendiri gambaran teks mengikut kehendak kita. Kita boleh berhenti dan menghablurkan konsep yang dibaca, dan merubahnya mengikut tafsiran yang kita mahu. Kita boleh berubah dengan idea yang dapat dikutip daripada buku yang kita baca atau kita boleh juga tidak berubah.

Ada yang percaya buku tidak mungkin mengubah sesiapa. Anda sendiri yang mengubah hidup. Apabila dua orang membaca sebuah buku yang sama, seorang mungkin mendapat ilham manakala yang seorang lagi mungkin bosan membacanya. Kedua-dua mereka mungkin mempelajari perkara yang berbeza daripada buku yang sama.

Buku telah mengubah nasib ramai orang. Dalam buku berjudul You‘ve Got to Read this Book: 55 People Tell the Story of the Book that Changed their Life, kisah mereka yang kehidupannya berubah dengan membaca dapat kita selami. Mereka ini bukanlah orang biasa di Amerika, tetapi daripada pelbagai kedudukan tinggi dan kerjaya yang berbeza daripada politik, perubatan, psikologi, perniagaan, hiburan hinggalah kepada pelbagai cabang seni, sukan dan olahraga.

Kepada mereka, ada buku yang baik yang telah memberikan inspirasi, menyembuhkan mereka daripada tekanan hidup dan merubah kehidupan mereka sama sekali.

Tulisan dalam buku ini dicetuskan oleh Jack Canfield dan Gay Hendricks. Siapa yang tidak kenal Jack Canfield, pencipta dan editor siri terkenal Chicken Soup for the Soul yang dianggap oleh majalah TIME sebagai ‘the publishing phenomenon of the decade.’ Siri ini kini mempunyai 105 judul dengan lebih 100 juta naskhah diterbitkan dalam 41 bahasa. Gay Hendricks pula adalah seorang pakar dalam bidang transformasi perhubungan dan penyembuhan tubuh – fikiran.

Kedua-dua mereka telah menerbitkan banyak buku yang laris dan dibaca ramai.

Jack memulakan projek buku ini dengan menghimpunkan 25 pakar pelbagai bidang, perunding perniagaan dan penulis di rumahnya. Dalam perbincangan, timbul soal memilih buku yang baik-baik daripada beribu-ribu judul yang terbit saban tahun. Dalam ramai-ramai yang berhimpun itu, ada yang mengakui buku telah merubah kehidupan mereka manakala yang lain mengatakan mereka hanya membaca buku yang dicadangkan oleh orang yang diyakini.

Mereka ini ada yang telah menerbitkan buku best seller, tetapi apa pula buku yang telah merubah kehidupan mereka? Maka mereka saling bercerita tentang buku yang telah merubah kehidupan masing-masing. Kebanyakan buku itu tidak pula dibaca oleh sebahagian mereka yang berkumpul dan banyak juga yang tidak pernah diketahui akan kewujudannya! Maka timbullah idea bagi menghimpunkan buku yang telah merubah kehidupan mereka dalam sebuah buku.

Dr. Stephen Covey, salah seorang yang menulis pengalamannya dalam buku ini bukanlah calang-calang orang. Beliau diiktiraf oleh majalah TIME sebagai salah seorang daripada 25 orang Amerika yang paling berpengaruh. Buku dan karyanya memang dikenali dan dibaca ramai, salah satunya The 7 Habits of Highly Effective People yang terjual 15 juta naskhah dalam 38 bahasa di seluruh dunia. Buku terbarunya berjudul The 8th Habits: From Effectiveness to Greatness.

Dua buku yang telah merubah dan memajukan kehidupan Stephen Covey ialah Man‘s Search for Meaning karya Victor Frankl, dan A Guide for the Perplexed oleh E. F. Schumacher. Frankl mengajarnya membina kuasa memilih dalam apa jua keadaan. Frankl melakukan ini semasa hidup dalam kem tahanan Nazi Jerman yang sarat dengan kezaliman tanpa peri kemanusiaan – dengan penderaan mental, fizikal dan emosi. Pada satu peringkat, tentera Nazi membakar manuskripnya – tulisan tentang kehidupannya. Itulah hartanya yang tidak ternilai harganya.

Frankl tidak berteriak bertanya “Kenapa aku?” atau “Kenapa semua ini terjadi?" tetapi merubahnya menjadi “Apa yang hidup ini mahu daripada aku?” dan menjawabnya terus dengan kata-kata “Tulislah semula, baiki lagi.” Sepuluh tahun kemudian, Stephen Covey membaca A Guide for the Perplexed, yang menjelaskan konsep pemilihan personal pada tahap yang lebih tinggi dan menjadi pendorong besar dalam kehidupannya.

Seorang lagi yang dirakamkan dalam buku ini ialah Jacquelyn Mitchard yang dianggap oleh New York Times sebagai penulis buku paling laris. Novel pertamanya, The Deep End of the Ocean, adalah buku pertama dipilih untuk Oprah‘s Book Club dan kemudian difilemkan dengan lakonan Michelle Pfeiffer. Sewaktu kecil, ibunya membawa pulang apa saja buku untuk bacaannya, termasuk yang belum sesuai untuknya.

Pada usia 12 tahun, ibunya memberinya novel berjudul A Tree Grows in Brooklyn, karya Betty Smith yang kemudian dibacanya sebanyak 11 kali. Francie Nolan, watak utama dalam buku ini, kemudian menjadi idolanya yang membawanya maju dalam kerjayanya sebagai wartawan. Satu tabiat yang sukar dibuangnya ialah, buku ini wajib dibacanya setiap kali ingin menulis sebuah novel yang baru. Kata Jacquelyn Mitchard, tidak ada buku lain lagi yang dapat memberikan inspirasi kepadanya menjadi seorang penulis, seorang manusia, wanita dan ibu.

Kisah Gary Erickson, tuan punya Clif Bar & Co. Syarikat pengeluar makanan tenaga semula jadi dan makanan kaya nutrien juga tak kurang menarik. Beliau mengimbau peristiwa beberapa minit sebelum beliau hampir-hampir menjual Clif Bar kepada syarikat gergasi bertaraf multinasional. Eksekutif syarikat itu sedang menanti beliau menurunkan tandatangannya dalam kontrak yang telah disediakan.

Ramai pakar telah memberitahu rakan kongsinya bahawa Clif Bar tidak mungkin boleh maju lagi dan mereka perlukan modal besar untuk melonjakkan syarikat itu ke kedudukan yang lebih selamat. Cuma syarikat multinasional itu saja yang dapat melakukannya. Dua syarikat saingan mereka pun telah dibeli oleh syarikat multinasional lain. Kalau dijual, dia dan rakan kongsinya masing-masing menerima AS 60 juta dan tak perlu lagi menghadapi dan menenteramkan pekerja. Mereka boleh bersara dan bersenang-senang.

Beberapa minit terakhir itu beliau menjadi resah gelisah. Tertekan. Gary Erickson kemudian semacam dibisikkan kata-kata “Aku tidak patut melakukannya” dan kemudian beliau sedar bahawa “Aku belum menjualnya.” Melalui telefon, Gary Erickson kemudian memberitahu rakan kongsinya bahawa beliau tidak mahu menjual syarikat tersebut. Melihat Gary Erickson dalam keadaan tertekan, Leslie menghulurkan buku The Legacy of Luna karya Julia Butterfly Hill, sebuah autobiografi tentang seorang wanita mencari jalan memberikan sumbangan baktinya kepada dunia.

Demikianlah, buku ini memperkenalkan kita kepada ramai orang yang hebat dan terkenal dalam bidang masing-masing di Amerika yang hidup mereka berubah setelah membaca buku tertentu.

Setidak-tidaknya pembaca boleh mendapat inspirasi daripada pengalaman mereka ini, membaca tulisan mereka dan buku yang pernah mereka baca. Buku memang mempunyai kuasa merubah kehidupan.

[Utusan Online]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...