RSS

6% Cukai Untuk Pelanggan Astro Mulai Januari 2011

6% Tax untuk pelanggan Astro start Januari 2011.
Keputusan dalam Bajet 2011 minggu lepas. Apa pendapat anda tentang perkara ini?

  • Kita nak makan KFC, MCD, Pizza pun ada 5% tax
  • Rokok pun ada tax
  • Cuma cukai untuk satelit TV ni je inia tgk baru diperkenalkan pada rakyat Malaysia.

    Utarakan pendapat anda disini

  • Sudah hampir dua minggu pembentanganbajet 2011telah dibuat. Tetapi banyak benda yang perlu kita kupasi, teliti dan juga fahami betul-betul kerana ada benda yang berkait rapat dengan kita dan ada juga yang tidak.

    Apa yang saya nak cerita kat sini ialah cadangan pengenalan cukai perkhidmatan sebanyak 6% ke atas perkhidmatan penyiaran TV berbayar (Astro). Apakah implikasi ke atas pengguna, Astro dan juga Kerajaan.

  • Pengguna
    Of course pengguna akan membayar lebih iaitu pada kadar 6% setiap kali dapat bil. So let say, jika bil paling murah (basic) iaitu RM37.95 so campur 6% jumlahnya RM40.25 (naik RM2.30) so kalau yang RM100 naiklah RM6. Jangan risau bak kata sesetengah orang, ianya masih murah kan, bukan saya yang cakap.

    Kalau average RM82 sebulan, dalam setahun cukai perkhidmatan yang akan dibayar oleh pengguna adalahRM59

  • Astro
    Kemungkinan, jumlah yang sedang melanggan dan baru nak melanggan akan berkurangan tapi pada hemat saya ianya tidak memberi kesan yang besar, or tak beza pun jumlah pelanggan

  • Kerajaan
    Ini yang kita nak tahu berapa agaknya jumlah cukai yang bakal dipunggut oleh Kerajaan hasil daripada pengenalan tax ni. MengikutAstro, jumlah pengguna di Malaysia adalah seramai 2.93 juta as at 31/1/10 dan purata revenue setiap pengguna adalah RM82 so dalam setahun, pengguna Astro membayar RM2.88 billion dan jika tax sebanyak 6% dikenakan, pendapatan kasar Kerajaan adalahRM173 juta setahun.

  • So itulah financial impact setelah pengenalan cukai perkhidmatan ke atas pengguna Astro nanti. Sama-sama le menyumbang untuk pembangunan negara.

    Sumber: Virtualfriends.net

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    How to be financially intelligent

    If you want to be rich, you have to learn to be financially intelligent first.

    Difficulty: Moderately Challenging
    Instructions
    1. Step 1

      Know accounting. Accounting is the technical language of how money moves, how it is stored, and how it is used. You have to know accounting to know how your money is moving and what it is doing for you.

    2. Step 2

      Follow the news. This may be boring, but knowing how the world is changing can give you insight into how money will change along with it.

    3. Step 3

      Know the law. You can't win a game where you don't know the rules. Following what Congress does can give you an edge.

    4. Step 4

      Know the difference between a liability and an asset. An asset is something that gives you money, a liability takes money away. By this definition, a house, car, luxury yacht, etc. are liabilities.

    5. Step 5

      Learn economics. This will help be more efficient in how you spend and invest.

    6. Step 6

      Learn how to invest. Diversify your stocks and also your methods of investing. Invest in real estate and businesses.



    From: ehow

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    Enhancing Your Financial Intelligence

    An Alternative Approach In Facing The Credit Crunch


    Switched on to Finances - Claudio Jule
    Switched on to Finances -Claudio Jule
    Having financial intelligence requires not reacting emotionally with money, exploring your basic beliefs and deciding whether they support you in your financial goals.


    Money is only meant to be a means of exchange, but money has become a source of power and false pride, a way of measuring success or failure.

    Maintaining emotional attachments with money means that you are more likely to react rather than being able to respond to your finances .

    Reacting to Financial Situations

    Why do so many people struggle with finances? With the current state of the world economy in crisis, and with the credit crunch, many people are living in fear, facing their worst nightmare of losing all their wealth.

    "Money is, in itself inert. But everywhere it becomes empowered with special meanings, imbued with special powers. Psychologists are interested in attitudes towards money, why and how people behave as they do towards and with money, as well as what effect money has on human relations."(The Psychology of Money)

    Personal Beliefs About Money

    Quite often we take our beliefs for granted, without questioning. The beliefs you have concerning money could be the same as your parents and their beliefs surrounding money. Taking time to stop and consider what beliefs you hold around money is the first step in creating financial intelligence.

    Some common beliefs are;

    • "Money gives one considerable power"
    • "I feel that money is the only thing I can really count on"
    • "I worry about my finances all of the time"
    • "I am proud of my ability to save money"
    • "Money is how we compare each other"
    • "Spending money makes me feel good"
    • "Money can solve all of my problems"
    • "Money is the root of all evil"

    (Extract from The Psychology of Money)


    Sorting out the Facts From the Fiction

    A young woman roasting a piece of meat. Her young daughter asks her why she cuts the end off, and she tells her that everybody does that, it makes it tastier. Her daughter's questioning leads her to doubt her reasoning and she asks her mother why they cut the end of the meat before roasting it. Her mother tells her that her mother always did it, and she never questioned it. The young woman then goes to her grandmother to find out why and the grandmother told her that in her early days of cooking, they were very poor and only had a very small baking dish and the only way the meat would fit in it was to cut the end off.

    Sometimes beliefs are simple and sometimes more complex. They may stem from times of the Great Depression or the World Wars, from refugee inheritance or some other traumatic event that caused someone to have an emotional reaction.

    Finding New Beliefs

    It is not how much money you have but what you do with it that reveals the intelligence. Spending in excess or living in deprivation are the two extremes, finding the balance means:

    • Making a list of your own beliefs and then test them to see how true they are
    • Recognise your emotions when you repeat your beliefs of money
    • Start changing your beliefs concerning money

    Emotions that are tangled up with money prevent you from reaching your desired financial goals. Financial intelligence is having a healthy outlook on money matters, being able to see that money is just an object, a way of exchange. Money does not meet emotional, physical or psychological needs. They need to be met in their own terms. Money does not give power or bring success either. True power comes from being able to be who you are and recognise your own intelligence and wisdom.


    References: The Psychology of Money, Adrian Furnham and Michael Argyle,Routledge 1998.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    Selawat Syifa' / Syifaa Salawat



    Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun." Amalkan selepas solat fardu 7, 5 atau 3 kali atau minima sekali selepas solat fardu selawat syifa'.


    Doanya:

    "Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammadin Tibbil Qulubi wa dawa iha, wa 'afiah 'abdani wa syifaa iha, wa nuuril Absori wa diyaa iha, wa 'ala alihi wa sohbihi ajmain".

    Antara fadhilat selawat ini ialah menerangkan hati, menguatkan jantung, menerangkan mata mengeratkan hubungan keluarga. (maksud hadith daripada Aishah)

    Untuk menjadikan anak soleh, usaha kita ialah dengan displinkan diri supaya menjadi contoh dalam melakukan ibadah kepada Allah, ajak anak2 mengaji Quran selepas solat (terutama malam), berbakti kepada orang tua kerana anak2 akan mengikut , doakan mereka dan berdoa.

    "rabbana hablana min azwajina wa zurriyatina min qurrati a'yun, waj 'alna lil muttaqinna Ima ma"
    ertinya: Tuhan kami kurniakanlah kami pasangan dan zuriat yang menjadi penyejuk mata dan jadikanlah kami pemimpin kepada orang bertaqwa.

    "robbi habli muqimassolatu min zurriyati"
    ertinya: Tuhanku jadikanlah aku dan zuriatku sebagai orang yang sentiasa mendirikan solat.

    Wassalam.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    10 Sifat Calon Suami Yang Baik


    Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
    Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

    1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

    2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

    3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

    4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

    5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

    6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

    7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

    8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

    9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

    10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.


    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    Pesan Nabi, Seminit Amalan Sebelum Tidur

    Assalamualaikum warohmatulahi wabarokatuh.

    Artikel ini adalah untuk peringatan buat diri sendiri khasnya, dan untuk para Muslimin dan Muslimat amnya. Antara tanggungjawab seorang penulis blog adalah dapat menyampaikan atau berpesan-pesan tentang kebenaran dan kebaikan. Mudah-mudahan dapat menjadi renungan untuk kita semua. Dalam banyak-banyak perkara yang berlaku pada hari ini, mungkin ada atau sememangnya ada di antara kita yang terlepas pandang atau sudah menjadi kebiasaan melupakan amalan-amalan yang asas dilakukan dalam kehidupan kita sebagai orang Islam.

    Sedangkan kita tahu sesetengah amalan jika dilakukan seumur hidup kita bakal mendapat barakah yang tidak ternilai ganjarannya. Insya-Allah.

    Amalan yang paling ringan dilakukan kita adalah seperti melakukan amalan sebelum tidur. Saya rasa memang jarang kita nak buat . Yalah dan terbongkang kat tilam dan dah dapat bantal empuk, apalagi, lelap la bukan?

    Fikirkan kembali!

    Amalkan amalan tersebut sebelum tidur yang dikenali sebagai tafsir haqqi. Rasulullah pernah berpesan kepada Aisyah ra,

    Ya Aisyah, jangan engkau tidur melakukan empat perkara.

    Empat perkara yang dimaksudkan Rasulullah ialah,

    1. Sebelum khatam Al-Quran.
    2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir.
    3. Sebelum para muslim meredhai kamu.
    4. Sebelum kamu laksanakan haji dan umrah.

    Aisyah bertanya,

    Ya Rasulullah, bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara dalam satu masa?

    Rasulullah tersenyum lalu bersabda,

    Jika engkau tidur, bacalah,

    1. Al-Ikhlas 3 kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al-Quran.

    Surah Al-Ikhlas

    Maksudnya,

    1. Katakanlah (Wahai Muhammad), (tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa.
    2. Sesungguhnya Allah kekal.
    3. Dia tidak beranak dan Dia pula tidak diperanakkan.
    4. Dan tidak ada sesiapapun yang serupa-NYA.

    2. Selawat untukku dan para nabi sebelumku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.

    Allohhumma solli a’laa syaidina Muhammad wa’ala alihi syaidina Muhammad

    Baca selawat sebanyak 3 kali.

    3. Istighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu.

    Astagfiruloh al adzhiim alladzi laa ilaaha illa huwal hayyul qoyyum wa atuubu ilaih

    Beristighfar sebanyak 3 kali.

    4. Dan perbanyakkan bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah.

    Subhanaloohi walhamdulillahi wala ilaha illallahi wallahu akbar

    Dibaca 3 kali.

    Renungkanlah! Insya-Allah dengan usaha kita sedari kecil ini memungkinkan kita mendapat lebih hidayah dan nur keimanan yang lebih teguh dan cekal menghadapi hari-hari yang penuh cabaran pada masa ini. Amin... Amin..

    Mungkin juga bermulanya amalan tersebut menguatkan dan dapat memperbaiki lagi hubungan kita dengan Allah.


    Sumber: Megat.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    Fikir Kaya Untuk Jadi Kaya!

    Source: http://virtualfriends.net
    Directory: Lifestyle
    Author: Unknown
    Posted By: Prof_syukri (Prof muhammad syukri, )
    Posted On: Fri, 31 Jul 2009 02:29:32 AM

    Description:
    Cuba anda perhatikan kajian statistik yang dikeluarkan oleh U.S. Department Of Health, Education & Welfare. (Hampir sama dengan Malaysia)

    Pada umur 65 tahun:

    - 1 jadi jutawan

    - 4 hidup senang

    - 5 masih bekerja sebab terpaksa

    - 54 hidup dengan bantuan keluarga & kebajikan

    - 36 mati

    Adus....

    Tahukah anda apa yang menyebabkan hanya 1 daripada 100 orang yang benar-benar mampu mencapai kekayaan?

    Ianya bergantung kepada MINDA seorang dan disini saya jelaskan perbezaan antara minda orang kaya dan orang susah:

    #1: Orang kaya percaya "Saya yang mencorakkan hidup saya" Orang susah percaya "Semuanya sudah nasib"


    #2: Orang kaya berbisnes untuk menang. Orang susah berbisnes supaya tak rugi.


    #3: Orang kaya komited untuk jadi kaya. Orang susah hanya nak kaya.


    #4: Orang kaya berfikiran luas & jauh. Orang susah berfikiran sempit.


    #5: Orang kaya lebih tumpukan kepada peluang. Orang susah lebih tumpukan kepada halangan.


    #6: Orang kaya kagum dan mencontohi orang yang berjaya & kaya. Orang susah benci dan dengki kepada orang berjaya & kaya.


    #7: Orang kaya berkawan dengan orang positif & berjaya. Orang susah berkawan dengan orang negatif & gagal.


    #8: Orang kaya berfikiran positif tentang jualan & bisnes. Orang susah berfikiran negatif tentang jualan & bisnes.


    #9: Orang kaya lebih kuat daripada masalah. Orang susah lemah dan lembik dengan masalah.


    #10: Orang kaya bersedia belajar perkara baru. Orang susah menganggap semuanya sudah tahu.


    #11: Orang kaya memilih dibayar melalui hasil. Orang susah memilih dibayar melalui masa.


    #12: Orang kaya buatkan duit berkerja kuat untuknya. Orang susah kerja kuat untuk cari duit.


    #13: orang kaya bertindak walaupun takut. Orang susah biarkan ketakutan untuk tidak bertindak.


    #14: Orang kaya pandai uruskan kewangan. Orang susah tidak tahu cara uruskan kewangan.


    Wow.. banyaknya nak ingat! Ya, saya sendiri masih belajar dan akan terus belajar untuk mencapai taraf minda jutawan, saya berharap anda juga berfikiran terbuka untuk buat perkara yang sama dan cuba fahamkan 14 konsep minda jutawan.

    Ingat, "think rich to get rich!"

    Demi Kejayaan Anda

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    Panduan Memulakan Perniagaan

    Sebelum memulakan perniagaan, anda perlulah memastikan bahawa perniagaan anda itu didaftarkan di samping memastikan segala lesen dan permit berkaitan diperolehi. Perniagaan ditakrifkan sebagai setiap bentuk perdagangan, pertukangan, pekerjaan, profesion atau aktiviti-aktiviti lain yang dijalankan bagi maksud mendapatkan keuntungan.

    Lesen dan Permit

    Lesen dan permit dikeluarkan khusus untuk sesuatu industri oleh kementerian dan juga pihak berkuasa tempatan yang berkaitan. Anda perlu memohon lesen dan permit yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) di lokasi perniagaan anda.

    Francais

    Satu kaedah alternatif dalam memiliki perniagaan sendiri ialah dengan menyertai perniagaan secara francais. Francais bukanlah satu “bentuk” perniagaan, tetapi merupakan kaedah atau sistem usaha niaga di mana sesuatu perusahaan (francaisi) diberikan hak untuk menjalankan perniagaan menurut perjanjian khas dengan syarikat induk (francaisor). Sistem francais tertakluk di bawah Akta Francais 1998.

    Sistem Francais

    Sistem francais merujuk kepada perjanjian di antara dua atau lebih orang yang mana francaisor memberikan hak kepada francaisi termasuklah kepada francaisi induk untuk menjalankan perniagaan yang selaras dengan perniagaan yang dimulakannya. Untuk menjalankan perniagaan mengikut sistem francais, anda perlu mendaftar dengan Pendaftar Francais, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

    Penyediaan Pelan Perniagaan

    Mempunyai pelan perniagaan adalah penting untuk perniagaan anda. Lebih baik lagi jika anda mempunyai pelan yang strategik. Sebelum kita membincangkan kepentingan mempuyai pelan perniagaan, yang perlu dipersoalkan kini, apakah itu yang dimaksudkan pelan perniagaan? Salah satu factor kegagalan dalam perniagaan adalah kebanyakan mereka tidak mempunyai pelan perniagaan atau ‘businesss plan’. Pelan perniagaan membentangkan pemahaman industri dan pasaran, strategi dan perancangan keuntungan dan aliran wang tunai sebuah syarikat. Pelan ini juga akan membentangkan jangkaan perniagaan kita untuk jangka waktu tiga atau lima tahun mendatang.

    Ramai peniaga kita tersalah faham dalam aspek pelan perniagaan ini. Mereka berpendapat pelan perniagaan ini tidak perlu dilakukan kerana perniagaan mereka itu kecil sahaja. Sama ada perniagaan kita kecil atau besar, kita masih tetap memerlukan pelan perniagaan.

    Percukaian

    Di Malaysia, semua pendapatan syarikat atau individu yang diperolehi dikenakan cukai. Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) berfungsi dalam memberi perkhidmatan penaksiran, pentadbiran, pemungutan dan penguatkuasaan pembayaran cukai-cukai yang tertakluk di bawah bidang kuasa LHDN.

    Pengurusan Kewangan

    Perancangan mencerminkan usaha yang melibatkan disiplin-disiplin tertentu, untuk mengurus dengan baik, sumber-sumber pendapatan, serta aset seseorang itu, supaya setiap perbelanjaan yang dibuat mendatangkan faedah/manfaat yang optimum, dan dapat memungkinkan tabungan dan pelaburan yang boleh pula menjamin pendapatan di masa hadapan. Dengan terurusnya kewangan seseorang itu, maka akan dapat dipastikan bahawa ianya berbelanja hanya mengikut kemampuan, dan hanya akan komitmen-komitmen kewangan yang mampu diselesaikan.

    **Sumber: BH1klassifieds C24, Berita Harian, Sabtu 22 Mei 2010-05-22

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    Why Boycott Nestle?- Explaining Global BDS & Viva Palestina Malaysia's Boycott Campaign

    Nestle began investing in Israel in 1995 by buying 10% of Israeli food maker Osem Investments, increasing its ownership to 50.1% two years later giving it the controlling share and now owns a 53.8 percent stake in Osem. Jointly with Osem, Nestle runs a 700 m2 factory in Sderot. In total, Nestle currently has over 4000 Israeli employees at 11 plants, with the following all in "development zones":Tzabar Salads (an Osem subsidiary) plant in Kiryat Gat (on the former site of Palestinian village Iraq al-Manshiyya, destroyed by Israelis after 1948); a ready-baked cakes factory in Ahihud; and a logistics center in Nachsholim (Al-Tantura).

    The 1700 m2 Nestle Research & Development center in Sderot is considered particularly beneficial to Osem's growth as it gives [Osem] advantages in technological know-how and increased export opportunities through Nestle's distribution network. Nestle's investment in Osem has meant that its products can reach a global market. Of the 23 global development centers Nestle maintains globally, Osem is becoming a global training center for Nestle staff. It is producing a new breakfast cereal with a technology that is registered as a global patent.

    To summarise, Nestle builds on stolen Palestinian lands and sells the products of such an apartheid system abroad so that the Israeli economy can flourish.It is no wonder that Nestle received from Prime Minister Benjamin Netanyahu in 1998 the Jubilee Award, "the highest tribute ever awarded by the State of Israel in recognition of those individuals and organizations,that through their investments and trade relationships, have done the most to strengthen the Israeli economy."

    Nestle must close its factories in Israel and sell its shares of Osem until Israel acknowledges the Palestinian right of return and right of nation on all historical Palestine. If Nestle knows that it cannot make enough profit in Israel to cover the costs of business lost in the rest of the world, it will have no choice but to divest from Israel.

    Brands under the Nestle company: Nescafé, Perrier, Vittel, Pure Life, Carnation, Libby's, Milkmaid, Nesquik, Maggi, Buitoni, Crosse & Blackwell, Milkybar, KitKat, Quality Street, Smarties, After Eight, Shreddies cereal, Quality Street, Baci, After Eight, Baby Ruth, Butterfinger, Lion, Aero, Polo, Frutips, Felix (cat food), L'Oréal

    Source: Viva Palestina Malaysia

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    9 Azab Seksa Wanita Kerana 9 Dosa


    Sebagaimana Allah suka dengan wanita yang solehah, Allah juga sangat murka kapada beberapa jenis wanita. Oleh itu sangat perlu bagi kita mengetahui perkara yang boleh menyebabkan kebenciannya supaya kita terhindar dr kemurkaannya.

    Kemurkaan Allah pada hari kiamat sangat dahsyat sehinggakan nabi2 pun sangat takut. Bahkan Nabi Ibrahim pun lupa bahawa dia mempunyai anak yang bernama Nabi Ismail kerana ketakutan yang amat sangat. Abu Zar r.a meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W. bersabda: - "Seorang wanita yang berkata kapada suaminya,"semoga engkau mendapat kutukan Allah" maka dia dikutuk oleh Allah dari atas langit yang ke 7 dan mengutuk pula segala sesuatu yg dicipta oleh Allah kecuali 2 jenis makhluk iaitu manusia dan jin."

    Ab.Rahman bin Auf meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Seorang yang membuat susah kapada suaminya dalam hal belanja atau membebani sesuatu yang suaminya tidak mampu maka Allah tidak akan menerima amalannya yang wajib dan sunnatnya.

    Abdullah bin Umar r.a meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W. bersabda: Kalau seandainya apa yang ada dibumi ini merupakan emas dan perak serta dibawa oleh seorang wanita ke rumah suaminya. Kemudian pada suatu hari dia terlontar kata2 angkuh,"engkau ini siapa? Semua harta ini milikku & engkau tidak punya harta apa pun." Maka hapuslah semua amal kebaikannya walaupun banyak.

    Nabi S.A.W. adalah seorang yang sangat kasih pada ummatnya dan terlalu menginginkan keselamatan bagi kita dari azab Allah. Beliau menghadapi segala rupa penderitaan, kesakitan, keletihan & tekanan. Begitu juga air mata dan darah baginda telah mengalir semata-mata kerana kasih-sayangnya terhadap kita. Maka lebih-lebih lagi kita sendirilah yang wajar berusaha untuk menyelamatkan diri kita, keluarga kita dan seluruh ummat baginda. Sebagai penutup ikutilah kisah seterusnya ini sebagai iktibar bagi kita.

    Ali r.a. meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung kerumah Rasulullah S.A.W. dan kami temui baginda sedang menangis. Kami bertanya kapada beliau," mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "pada malam aku di Isra'kan kelangit, daku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan...maka bila teringatkan mereka aku menangis." Saya bertanya lagi,"wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?"
    Beliau bersabda: -

    1.Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.

    2.Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan aspal yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.

    3.Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.

    4.Wanita yang digantung , diikat kedua kaki dan tangannya ke arah ubun2 kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular dan kala jengking.

    5.Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.

    6.Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dr neraka.

    7.Wanita yang bermuka hitam dan memakan ususnya sendiri.

    8.Wanita yang tuli, buta & bisu dalam peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung,telinga,mulut) dan badannya membusuk akibat penyakit kulit dan lepra.

    9.Wanita yang berkepala spt kepala babi dan keldai yang mendapat berjuta jenis siksaan.

    Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,"Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku... ceritakanlah kapada ku apakah amal perbuatan wanita2 itu." Rasulullah S.A.W. bersabda, "Wahai Fatimah, adapun tentang : -

    1.Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya (di jilbab) dikalangan lelaki.

    2.Wanita yang digantung dengan lidahnya kerana dia menyakiti hati suaminya dengan kata-kata

    3.Kemudian Nabi S.A.W. bersabda: "Tidak seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata2nya kecuali Allah akan membuatnya mulutnya kelak dihari kiamat,selebar 70 zira' kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.

    4.Adapun wanita yang digantung dgn buah dadanya kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.

    5.Adapun wanita yang diikat dengan kaki dan tangannya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haidh dan nifas.

    6.Adapun wanita yang memakan badannya sendiri kerana suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban orang.

    7.Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya kerana melihat perhisannya.

    8.Adapun wanita yang diikat kedua kaki dan tangannya sampai ke ubun2nya dan dibelit oleh ular dan kala jengking kerana dia mampu mengerjakan solat dan puasa.Tetapi dia tidak mahu berwudhuk & tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.

    9.Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya spt kaldai kerana dia suka mengadu-domba (melaga-lagakan orang) serta berdusta.

    10.Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing kerana dia ahli fitnah serta suka marah-marah pada suaminya.
    11. Adapun wanita yang seperti rupa anjing dan api masuk ia ke dalam mulutnya dan keluar ia daripada duburnya; maka bahawa sesungguhnya ia adalah sangat membangkit akan manusia (mengungkit-ungkit pemberian atau pertolongan) lagi banyak dengki mendengki


    Dan ada diantara isteri nabi-nabi yang mati dalam keadaan tidak beriman kerana mempunyai sifat yang buruk. Walaupun mereka adalah isteri manusia yang terbaik di zaman itu. Diantara sifat buruk mereka: -

    1.Isteri Nabi Nuh suka mengejek dan mengutuk suaminya.

    2.Isteri Nabi Lut suka bertandang ke rumah orang.

    Semoga Allah beri kita kekuatan untuk mengamalkan kebaikan dan meninggalkan keburukan. Kalau kita tidak berasa takut atau rasa perlu berubah... maka kita kena khuatir .Takut kita tergolong dalam mereka yang tidak diberi petunjuk oleh Allah. Nauzubillahi min zalik.

    Wassalam.

    Hiasilah Diri Kita Dengan KEIMANAN Bukan Dengan KEEGOAN.



    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    The Benefits of Yasin, al Waqiah, and al Mulk


    In the Name of Allah the Beneficent the Merciful Imaam Nawawi says, “One should be especially observant in reciting Surat Ya Sin (36), Surat al Waqia (56) and Surat al Mulk.(67)”
    The Benefits of Yasin (36)
    1. The Prophet (SalAllahu alayhi wasalam) said, ‘Surely everything has a heart, and the heart of the Qur’an is Yasin. I would love that it be in the heart of every person of my people’[Bazzar]. (S.Muhammad Ali Sabuni, Tafsir-al-SabuniVol.2)
    2. The Prophet (SalAllahu alayhi wasalam) said, ‘Whoever recites Yasin once Allah will record the reward of reciting the Qur’an ten times.’[Maqal, Tirmidhi 2812/A & Dhahabi]
    3. It has been reported by Aisha (radiAllahu anha) that the Prophet (SalAllahu alayhi wasalam) said that there is a surah in the Qur’an that intercedes for its reciter and forgive its listener. Know! It is Surah Yasin. It is called ‘Mu’amma’ in the Torah. It was enquired, what is Mu’amma? The Prophet (SalAllahu alayhi wasalam) said, ‘it embraces the person with the goodness of this world and removes the dismay of the Hereafter’[Hashiya of Tafsir Jalalalayn , pg 368].
    4. The Prophet said, ‘Whoever recited Surah Yasin in the night seeking Allah’s pleasure, Allah would forgive him’[Ibn Hibban, Darimi 3283/A, Abu Yala, Tabarani, Baihaqi & Ibn Mardawaih]
    5. Ma`qil ibn Yasar (Allah be pleased with him) relates that the Messenger of Allah (Allah’s blessings and peace be upon him, his family, companions, andfollowers) said,”Ya Sin is the heart of the Qur’an. No one reads it intending thereby Allah and the Next Abode except that Allah forgives them. Recite it for your deceasedones.” [Related by Ahmad, Abu Dawud, Nasa'i (this wording is his), and Hakim, who deemed it rigorously authenticated (sahih)]
    6. Imam Ghazali explained that this is because soundness of faith rests on acknowledging Resurrection and Judgment, and Surat Ya Sin details this in the most emphatic of ways. Imam Fakhr al-Din al-Razi concurred.
    7. Imam Tibi explained in his commentary on Mishkat al-Masabih that Surat Ya Sin was called ‘the Heart of the Qur ‘an ‘ because of what it contains of overwhelming proofs, decisive signs, subtle spiritual meanings, eloquent admonition, and stern warnings.
    The benefits of Surah al Waqiah (56)
    8. The Prophet said, ‘Whoever recites surah al Waqiah at night would never encounter poverty’ [Ibn Sunni 620]
    9. The Prophet said, ‘Surah al Waqiah is the Surah of Wealth, so recite it and teach it to your children’[Ibn Asakir]
    The Benefits of Surah al Mulk (67)
    10. The Prophet said, ‘There is a surah in the Qur’an which is only thirty verses. It defended whoevere\recited it , until it puts him into paradise ‘ i.e.Surah al Mulk[Fath al Qadir 5/257, Sahihul Jamiea 1/680, Tabrani inAl-Awsat & Ibn Mardawaith]
    11. The Prophet said, ‘Surah al Mulk is the protector from the torment of the grave ‘[Sahihul Jamiea 1/680, Hakim 2/498 & Nasai]
    12. Jabir (radiAllahu anhu) said it was the custom of the Holy Prophet sallallahu alaihe wasallam not to go to sleep until he had read Tabarakalladhi Biyadihil Mulk and Alif Laam Meem Tanzeel. [Ahmad, Tirmidhi and Darami]
    13. Anas (radiAllahu anhu) reported Rasulullah (sallallahu alaiyhi wasalam) as saying, “There is a Surah which will plead for its reciter\till it causes him to enter paradise (Tabarakalladhi Biyadihil Mulk).”[Tabrani]“

    Source: Baraka

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    The Story of The Snail

    Bismillaah

    As Salaamu 'alaykum and peace to all,

    The Story of The Snail - A Motivational and Inspirational Story about Believing in Yourself




    That day I was writing one of the stories for my soon to-be-launched new motivational book- Life is an Open Secret- You, Me and We, alhamdulillah. All excited while writing, I suddenly remembered one of my readers who emailed me months ago. She told me how she wanted to become a writer too, but, was skeptical of her writing ability.

    Somehow, what she was saying, felt very familiar to me. In fact, there were many times we were all guilty of this same thing, you agree?

    I remembered what Arthur Golden said once,

    A mind troubled by doubt cannot focus on the course to victory.


    Absolutely!

    How can we focus to achieve our goals and reach our desired results if every step of the way we became uncertain, unsure and undecided!

    Just imagine wanting to put on a dress. So, we checked out wardrobe and decided it’s going to be the green one for that day. But as we were about to put it on, we paused and asked ourselves- could the white one look better on us? Now, we have the white dress in our hands and just as we are about to put it on, we paused and said- wouldn’t the black one make me look slimmer? Then, we took the black dress out of the closet and moments before putting it on, we paused and said- but it is so hot out there! So, we changed back to green. Yikes!

    Kind of silly, don’t you agree? But as ridiculous as it sounded, I think there are many times in my life when I was guilty of doing the same thing- over and over again!

    It made me wonder- what is this thing called doubt is really about?

    Then I remembered what Allah, the Al Mighty once said,

    “In their hearts is a disease (of doubt and hypocrisy)… “(Surah Al-Baqara 2:10)


    Astaghfirullah, it is a disease! No wonder it cannot go away just like that. And it sure has costs me a whole lot of effort to overcome it too, you agree?

    But this discovery of knowing that it is a disease, meant one thing- there is a cure for it, don't you think?

    That was enough to motivate me to look for the medicine, the cure of this thing that I have. And I know that I needed the stronger medicine to enable me to get rid of it- once and for all!

    Don’t you want to find the cure too, my brothers and sisters? Cure from the heartache and headache we got by just being in doubt?

    Suddenly, I remembered the words of my Lord,

    Then when you have reached a firm decision, put your trust in Allah. (3:159)


    Of course! This is what I have to do. Make sense, doesn’t it?

    If I have to make certain decision, I should be really sure that’s what I wanted. And once I do that, I must proceed and put my trust in my Lord! No more second guessing, no more having doubt and absolutely no more noises in my head! Just be confident in my decision and trust Him! Totally!

    Isn’t that the best cure ever? SubhanAllah!

    Let me share with you a pictorial story of a snail one of my friends send me that day,















    SubhanAllah! One look and we all know it sure wasnt easy for the snail to make that cross. But once it decided, it didnt pause and doubt mid-way, right? I asked myself- can't i do what the snail did? Decide of what i wanted to do, and then stick to that decision. No matter how scary it felt while doing what i wanted, no matter how much i felt like backing out, i should stay firm and finish what i wanted to do!

    Don't you want to do that too, my brothers and sisters?

    I love what Shakespeare said once,

    Our doubts are traitors and make us lose the good we oft might win by fearing to attempt.


    After watching and learning from the snail, i know what Shakespeare said is true.

    Don't you?

    Think about it.



    Copyright © Sis Zabrina 2008

    Sis Zabrina
    Life Storyteller
    Author of Life is an Open Secret http://www.lifeopensecret.com
    -18 Inspirational Stories from Ordinary life experiences-

    Now blogging at http://www.wisdomthruwords.blogspot.com




    ~ Life Storyteller Blog: Your Source for Islamic Motivational and Inspirational Stories~

    Tags : , , , , , , , , , ,

    Sis Zabrina, also known as Zabrina A. Bakar, is a Life Storyteller, motivational and inspirational writer and speaker; and author of Islamic motivational book Life is an Open Secret http://www.lifeopensecret.com She maintains an active blog at http://www.wisdomthruwords.blogspot.com


    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...