RSS

Tidak ada pengenal karakter yang lebih meyakinkan kecuali suara.

Kualiti hati kita cenderung dikenali melalui suara, mata, gerak-geri cara berjalan, gerak muka. Ada kecenderungan semulajadi untuk menampilkan semua yang terjadi atau yang kita rasakan dalam diri kita.

Suara dan mata adalah pengenal palaing baik yang melukiskan karakter sebenarnya dari pemiliknya. Keajajaran pancaran mata dan suara dengan karakter ini semulajadi, dan kita seringkaliharus belajar untuk mengeluarkan suara menyenangkan untuk membuang kebiasaan kasar yang berasal dari fikiran sedar.

Suara kita seharusnya mengalir lancar, tidak terlalu cepat sehingga kata-kata bertumpang-tindih, juga tidak terlalu lambatsehingga pendengar menjadi tertidur.Tidak berlebihan adalah batu penyangga dalam hal suara mnarik, seperti juga dalam hal-hal lain. Nada suara kita sebaiknya sederhana: tidak terlalu tinggi juga tidak terlalu rendah. Suara yang teratur ini akan memberi kesan, kita meninggikan suara untuk menekankan kata-kata penting dan merendahkan suara untuk menggambarkan kelembutan mental.

Suara lembut menjadi lebih baik kalau disertai pengucapan kata secara jelas. Kemampuan mengucapkan kata-kata secara jelas ini akan meningkatakan keberkesanan komunikasi. Kita tidak boleh melupakan bahawa tujuan utama percakapan adalah keberkesanan komunikasi. Usahawan yang berjaya tahu bahawa keberhasilan jualan lebih terletak pada keberhasilan penggunaan suara secara berkesan daripada disesaskan keperluan nyata pelanggan. Dalam dunia perniagaan, suara yang menyenangkan, gambaran dan layanan yang baik mempunyai nilai komersial.

Mari kita perlihatkan kualiti hati kita terpancar melalui suara yang menarik, lagi menyenangkan.Suara seperti ini mempunyai nilai lebih tinggi daripada segala perhiasan mewah yang biasa dikenakan wanita. Keamaman, simpati, pengertian, cinta adan sokongan akan terasa baikdalam suara terlatih untuk menggambarkan perasaan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...