RSS

Kisah Dan Kepentingan Dakwah

Assalamualaikum warohmatullahi Wabarokatuh...

Inia ambil artikel ini daripada seorang rakan... Beliau adalah pendakwah yang aktif, alhamdulillah. yang pernah membuat misi ke banyak negara di dunia ini... Moga Artikel beliau dapat memberi pengajaran kepada kita semua.. Insya-Allah, Amin... :)


=========================================

Malam tadi, dalam perjalanan pulang dari kerja, aku mendengar siaran radio BBC 88.9 fm. tentang kes PERKAHWINAN ANTARA BAPA DAN ANAK KANDUNGNYA yang berlaku di Australia.

Pemberita : Bagaimana peristiwa ini boleh terjadi?
Isteri / anak: Saya pernah kahwin dan dikurniakan dua orang anak. Suatu hari kami bercerai. Saya terjumpa dengan bapa yang telah amat lama tidak saya temui. Setelah mencurahkan masalah saya kepadanya, akhirnya kami jatuh cinta dan terlanjur. Walaupun tahu bahawa dia adalah bapa kandung saya, kami mengambil keputusan untuk berkahwin. Perkahwinan kami menghasilkan seorang anak, tetapi hanya dapat hidup tiga hari saja. (Apa taknye….. kahwin dengan benih sendiri…..)
Pemberita : Bagaimana pula dengan isteri kamu?
Suami / bapa: Saya telah bercerai dengannya. (Ibu kepada anaknya)
Pemberita: Dia tahu kamu sudah berkahwin?
Suami / bapa: Ya, dia tahu dan dia juga tahu dengan siapa saya berkahwin.
Pemberita: Apa perasaannya?
Suami / bapa: Dia teramat sedih.
Pemberita: Bagaimana dengan anak-anak kamu?
Isteri / anak: Mereka biasa saja. Mereka dapat terima.
Pemberita: Kalau mereka sudah dewasa kelak, bagaimana?
Isteri / anak: ……………
Setelah kes mereka terbongkar, mereka ditangkap pihak berkuasa dan dibicarakan. Walau bagaimanapun mereka diizinkan terus bersama dengan syarat tidak melakukan hubungan jenis atau mereka akan dipenjara selama tiga bulan.
Pemberita: Habis, bagaimana mahu memastikan yang anda berdua tidak melakukan hubungan kelamin?
Suami / bapa: Kami menghantar lapuran pada skala waktu yang ditetapkan…….
Pemberita: Tidak mengapakah bersuami isteri tanpa melakukannya? (jimak)
Suami / bapa: Tiada masalah, yang penting kami saling mencintai.

Moral kisah ini:
Demikianlah hidup hamba Allah yang tidak berpedomankan manual yang disertakan bersama dengan kewujudan mereka di alam maya ini (Al-Qur’an). Tidak belaskah kamu wahai sahabat terhadap kejahilan mereka?

Pernah saya mendengar cerita dari seorang kawan yang berdakwah ke Jepun. Setelah mendengar serba sedikit penerangan pendakwah dari Malaysia ini, (dan dengan bantuan Allah yang membantu dengan meniupkan hidayahNya ke hati pemuda tersebut), beliau membawa para pendakwah tersebut ke pusara ibu bapanya. Kata-katanya amat mengharukan,
“Tuan-tuan lihatlah. Ini kubur mak bapak saya. Mereka orang baik-baik, tidak menipu, tidak minum arak, tidak melakukan apa-apa keburukan. Tapi bagaimana nanti di akhirat? Mereka telah mati tanpa kalimah La'ilaaha’illallaah. Kami ada Honda, Toyota, National dan macam-macam teknologi lalu kami hantar ke negara tuan-tuan. Sedangkan tuan-tuan ada kalimah yang amat berharga, mengapakah tuan-tuan lambat sampai ke sini hinggakan orang tua saya telah mati tanpa mengucap. Bagaimanakah nasib mereka nanti?... ... ... ... ... "

Aduhai orang-orang Islam yang memeluk ‘Islam Keturunan’ ini, ketahuilah dan mengertilah bahawa sesungguhnya anda kini sedang memiliki sesuatu yang amat berharga. Pelajari dan dalamilah ajaranNya. Amalkanlah dalam kehidupan serta sebar-sebarkanlah kepada mereka yang sudah Islam mahupun belum. Jika tidak mampu melakukannya secara berseorangan, laksanakannya secara berjemaah. Hak umat ini yang terbesar yang perlu kita tunaikan ialah hak kalimah La’ilaaha'illalllah. Sampai-sampaikan, sebar-sebarkan. Tugas kita hanya bangun membuat kerja + berdoa, hidayah urusan Allah.
Wassalam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Wexeeda said...

nice =) betape beruntung nye kite... (2nd story)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...