RSS

Buatmu Wanita Solehah

"4 perkara jika ditemui ,maka sesungguhnya dia telah diberikan kebaikan dunia dan kebaikan akhirat; hati yang bersyukur,lidah yang berzikir,tubuh badan yang sabar apabila ditimpa musibah dan isteri yang tidak menyebabkan dosa atas dirinya dan hartanya ."Riwayat al-Tabari
"Dunia adalah perhiasan.Sebaik-baik perhiasannya adalah wanita solehah."Riwayat Muslim.

"Tidaklah ada yang lebih baik �selepas taqwa kepada Allah s.w.t.-bagi seseorang itu daripada isteri yang solehah :Sekiranya diperintah dia menta'atinya,sekiranya dipandang dia menggembirakan,sekiranya dia bersumpah atasnya maka dia akan membenarkannya dan sekiranya dia tiada maka isternya itu akan menjaga dirinya dan juga hartanya. " Riwayat Ibn Majah.

"3 perkara kebahagiaan dan kecelakaan bagi anak Adam ; Kebahagiaan anak Adam adalah wanita yang solehah,tempat tinggal yang soleh dan kenderaan yang soleh.(Manakala)kecelakaan anak Adam adalah wanita yang jahat ,tempat tinggal yang jahat dan kenderaan yang jahat."Riwayat Ahmad.

"3 kebahagiaan :Wanita solehah,(ketika)kamu melihatnya dia menggembirakanmu,(ketika) kamu tiada dia menjaga dirinya dan hartamu... 3 kecelakaan :Wanita apabila kamu melihatnya tidak menyenangkan hati dan membantahmu dengan lidahnya serta sekiranya engkau tiada dia tidak menjaga dirinya dan hartamu... "Riwayat al-Tabrani,al-Barraz & al-Hakim.

"Sesiapa yang direzekikan Allah wanita yang solehah maka sesungguhnya Allah telah menolong sebahagian dari agamanya dan bertaqwalah kepada Allah sebagai memenuhi sebahagian yang berbaki."Riwayat al-Tabrani & al-Hakim.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

aaina said...

buat aku berfikit sesuatu..

aku manusia.
aku perempuan.
tidak lengkap.
tidak gagah.
muga dipimpin ke jln yg betul.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...