Apa itu Rancangan Perniagaan                                                
 - Satu      dokumen bertulis yang menerangkan secara menyeluruh tentang perniagaan      atau projek yang hendak dijalankan. 
 - Merupakan pelan induk perniagaan yang menerangkan kajian-kajian yang telah dibuat dan langkah-langkah yang akan diambil pada masa hadapan untuk membangunkan perniagan, ramalan dan jangkaan serta cara-cara pelaksanaan strategi perniagaan.
 
 Kegunaan 
  
     Rancangan Perniagaan disediakan oleh bakal usahawan dan perniagaan yang sediada 
     untuk tujuan-tujuan tertentu seperti berikut : 
 - Membolehkan      usahawan melihat dan menilai projek secara objektif, kritikal dan      praktikal. 
 - Menjadi      garis panduan untuk pengurusan perniagaan. 
 - Mengkaji      dan menilai sama ada projek yang akan dilaksanakan berdayamaju atau      sebaliknya. 
 - Meyakinkan      pihak-pihak tertentu terhadap idea-idea perniagaan dan sebagai asas bagi      cadangan pembiayaan. 
 - Mengagihkan      sumber-sumber yang terhad dengan lebik baik.
 
 Pengumpulan Maklumat Penyediaan 
 - Rekod      dan data dalaman sesebuah perniagaan                              
 - Statistik 
 - Data      ekonomi 
 - Data      perdagangan 
 - Penyelidikan      pasaran
 
 
Penyediaan Rancangan Perniagaan
  
   | 1.   Jadual kandungan |  
  | 2.   Ringkasan Eksikutif |  
 
   3.         Pengenalan        - Nama           Syarikat                                  
 - Jenis           Perniagaan yang diceburi                                  
 - barangan/perkhidmatan           yang ditawarkan                                  
 - lokasi           premis                                  
 - tarikh           perniagaan dimulakan                                  
 - latar           belakang industri dan tren pasaran                                  
 - Senario           masa hadapan
    |  
          4.    Tujuan Penyediaan  - memohon         pembiayaan kewangan dari pihak-pihak tertentu                            
 - merancang         pelaksanaan projek baru                             
 - untuk         dijadikan garis panduan dalam menguruskan perniagaan                            
 - atau         lain-lain tujuan
 
    |  
   5.              Latar       Belakang Perniagaan/Syarikat - Nama           perniagaan                                   
 - Alamat,           No. Telefon                                  
 - Bentuk           perniagaan                                   
 - Kegiatan           utama                                  
 - Tarikh           mula/hendak memulakan perniagaan                                   
 - No.           Pendaftaran Perniagaan                                  
 - Modal           permulaan, modal dibenar                                   
 - Nama           dan alamat pemegang saham                                  
 - Nama           bank (jika ada)                                   
 - No.           Akaun Perniagaan(jika ada)
    |  
  6.         Latar       Belakang Pemilik/Ahli Kongsi/Pemegang Saham        - Nama,           alamat, no. telefon                                   
 - Kelulusan           akademik                                  
 - Pengalaman/kemahiran
       |  
  7.         Rancangan       Organisasi/Pengurusan        - Matlamat           dan strategi syarikat                                  
 - Struktur/carta           syarikat                                  
 - Senarai           kakitangan pengurusan                                  
 - Senarai           perjawatan
 - tanggungjawab setiap jawatan - imbuhan/gaji bagi setiap jawatan                                    - Kos           yang terlibat termasuk untuk pembelian peralatan pejabat
    |  
  8.         Rancangan       Pemasaran        - Analisis Pasaran - untuk membuat ramalan jualan yang baik, maka perlu buat analisis keatas pelanggan, pasaran dan barangan/ perkhidmatan.
 - mengkaji arah aliran pasaran dalam industri bagi perniagaan yang           dijalankan. - mengukur saiz pasaran iaitu jumlah potensi pasaran dalam sesuatu           kawasan dalam jangkamasa tertentu (eg. setahun). - Barangan/Perkhidmatan - ciri-ciri serta kelebihan yang dimilikinya           serta faedah-faedahnya. - Mengenalpasti pelanggan/pengguna barangan atau perkhidmatan tersebut. - Persaingan bagi barangan/perkhidmatan tersebut.                                   - Ramalan           Jualan
 - syer pasaran bagi barangan/perkhidmatan.                                   - Strategi           Pemasaran
 - Strategi pemasaran secara keseluruhan                                    - bagaimana               syarikat akan menghadapi persaingan                                              
 - kelebihan perniagaan jika dibandingkan dengan pesaing dari segi, kualiti, harga, lokasi, imej dan sebagainya.                                              
      -   Strategi barangan                 - faktor-faktor           yang boleh menarik pelanggan.                                   
 
 
   -   Strategi harga                 - penentuan           harga                                  
 - tawaran           harga dan sebagainya.                                  
 
 
   -   Strategi Pengedaran                 - cara           pengedaran dibuat                                   
 - kos-kos           yang terlibat                                  
 - rancangan           jangka pendek dan jangka panjang jualan tersebut                                   
 
 
   -   Strategi promosi                 - -           teknik-teknik promosi yang akan dijalankan                                  
 
 
   -   Belanjawan pemasaran   |  
  9.          Rancangan       Pengeluaran/Operasi        - Barangan/perkhidmatan           yang dikeluarkan termasuk kuantitinya.                                  
 - Proses           pengeluaran (jika bidang pembuatan)                                   
 - Keupayaan           pengeluaran                                  
 - Rancangan           pengeluaran
 - jumlah pengeluaran - keupayaan maksimum - penyimpanan stok                                   - Senarai           bahan mentah (jika ada)                                   
 - Senarai           buruh/pekerja terlibat dalam pengeluaran/perkhidmatan                                  
 - Pengendalian           mesin/peralatan
    |  
  | 10.          Rancangan       Kewangan         Bahagian ini bertujuan untuk mempastikan sejauh mana kebenaran andaian-andaian yang dibuat berkaitan dengan pasaran, jualan dan kos-kos yang terlibat. Ramalan/andaian yang dibuat perlu realistik supaya ia boleh digunakan untuk penilaian dayamaju projek dan juga sebagai alat kawalan belanjawan.  Bahagian   ini merangkumi :  - Kos         pelaksanaan projek                             
 - Sumber         pembiayaan
 - modal sendiri - pinjaman bank - sewa beli - lain-lain                              - Proforma         aliran tunai - bulanan dan tahunan (3  tahun)                            
 - Proforma         Penyata Pendapatan - tahunan (3 tahun)                            
 - Analisis         Titik Pulang Modal
 
       |  
  | 11.         Jadual       Pelaksanaan Projek         Untuk   menunjukkan peringkat-peringkat pelaksanaan sesuatu projek.   |  
  | 12.          Rumusan/Justifikasi  Memberi   alasan kukuh bagi meyakinkan pihak-pihak tertentu tentang dayamaju projek/perniagaan   tersebut.   |  
 
     
  
 Mengenai PenulisMohd Ashraf bin Hj. Shuib adalah seorang yang terlalu meminati bidang perniagaan. Perniagaan yang sedang beliau miliki adalah 
Abi Agro (RA0010770-X) www.abiagro.com.my dan beberapa perniagaan online. Perniagaan yang telah direalisasikan adalah perniagaan tani, menggunakan teknologi moden dalam pertanian ( fertigasi dan anak pisang tisu kultur ), selaras dengan hasrat dan harapan negara ke arah negara yang maju dalam pertanian.Beliau berasa puas sekiranya dapat membantu lebih ramai menceburi bidang perniagaan, pertanian, penternakan dan perikanan. Lawati laman web beliau di 
www.MohdAshraf.com untuk mengenali Mohd Ashraf dengan lebih dekat.
===============================================
*nota: Anda dibenarkan untuk menyalin, menyebar dan meletakkan artikel ini di blog atau laman web anda selagi anda tidak mengubah isi kandungan artikel ini dan keterangan mengenai Mohd Ashraf di atas tidak dibuang.
================================================
 
1 comments:
Thank you so much, this help me a lot untuk faham apa yg sebenarnya nak letak dalam porfolio walaupun tak tau nak start mcm mana. haha.
Post a Comment