RSS

Teknik Mengubat Tekanan

Copy & Paste ~Teknik Mengubat Tekanan~ Testimonial code below to your profile or website




Copy & Paste ~Teknik Mengubat Tekanan (Saidatina Aisyah r.a.)~ Testimonial code below to your profile or website





Terangi hati dengan cahaya iman

Masalah ini berpunca dari hati yang sakit disebabkan paras nafsu yang berlebihan dan kekurangan makanan yang berkhasiat. Makanan yang diperlukan adalah iman kepada Allah, tunduk dan taat kepada-Nya dengan melakukan amal ibadat. Ini menuntut kepada ilmu. Baca buku-buku yang mampu menuntun kepada kayakinan akidah, ibadah dan akhlak yang baik. Kecantikan bukan sekadar paras rupa akan tetapi kesihatan hati dan kecantikan kalbu juga.

Meditasi cara Islam

Carilah tempat yang bersih dan selesa, dengan wangian aroma terapi yang lembuat dan udara yang nyaman dan sejuk serta suasana yang tenang. Lakukan meditasi solat, fokuskan pemikiran dan perasaan pada ketenangan khusyuk solat, mengingati Allah, mengingati akhirat dan jauhkan diri daripada kesibukan dunia buat seketika.

Memilih tabiat yang positif

Hidup di tengah-tengah orang yang beriman, bergaul dengan orang yang saleh

Amalkan sifat redha kepada Allah

Tiga ramuan mewujudkan keredaan dalam hati iaitu pertama istirja? bermaksud mengucapkan lafaz Inna Lillahi Wa Inna Illaihi Rajiun (sesungguhnya segala sesuatu adalah milik Allah dan kepada-Nya semua akan kembali). Yang kedua, ketika susah hati banyak ingatkan diri kepada nikmat Allah dan bersyukur, lihat kepada orang yang tidak bernasib baik yang diuji lebih berat berbanding diri. Jika Allah mengambil sedikit harta, ingatlah akan harta yang masih banyak dari kurniaan lain yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Yang ketiga, jangan menyerah kepada nasib, reda bermaksud wajib ikhtiar. Seandainya musibah menimpa, cepatlah bangkit ubati segala kesakitan dengan keberanian dan minta pertolongan Allah s.w.t.

Seorang wanita yang tertekan mengadu kepada isteri Rasulullah s.a.w, Saidatina Aisyah RA. Katanya, ?Wahai Aisyah, hatiku keras dan jiwaku gelisah, apakah ubatnya?? Aisyah berkata: ?Banyakkanlah mengingat mati, sesungguhnya ia ubat bagi kerasnya hati.?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...