RSS

Perempuan, Isteri Dan... Poligami

(1.) Kalau seorang perempuan keluar dengan bersolek dan menampakkan auratnya, disenangi pula oleh suaminya, menunjukkan jiwa suaminya telah mati, dayus namanya kerana sanggup jadikan isteri saham bersama, cuma dia dapat saham lebih utama.

(2.) Banyak isteri yang kasih, tapi payah cari yang setia, yang paling susah mendapatkan perempuan yang kasih dan setia.

(3.) Alangkah bertuahnya seorang itu selepas beriman isterinya banyak setia belaka, anaknya banyak menurut kata, sahabat-sahabatnya banyak menolong perjuangannya, ibu dan ayahnya senang hati mendoakannya.

(4.) Kalau seorang isteri itu dapat dinikmati bersama oleh orang lain walaupun setakat memandangnya suami dayus namanya, isterinya khianat.

(5.) Perempuan itu cantiknya mempesona, cintanya pada kita melalaikan, bencinya pada kita binasa.

(6.) Biasanya seorang perempuan bila berkahwin dengan orang besar ia merasa lebih besar daripada suaminya. Betapalah ia menjadi orang besar, jangan haraplah suami dapat mengarah-arahkannya. Biasanya suaminya jadi orang suruhannya.

(7.) Di antara hiburan seorang suami selain daripada kesolehan isterinya, boleh bertukar buah fikiran dengan isterinya, boleh mengingat buah fikiran suaminya, boleh menerima ilmu yang diberi, dapat menyampaikan sebagaimana yang diterima, boleh memberi semangat kepada suaminya di saat suaminya kena uji.

(8.) Biasanya perempuan yang tak cantik itu selalu bersolek bahkan berlebih-lebih pula kerana hendak menutup ketidak-cantikkannya

(9.) Bila isteri lebih masyhur daripada suaminya suami rasa bertuah dalam derita, kalau suami masyhur daripada isteri, isterinya rasa bertuah dalam kebanggaan.

(10.) Seorang lelaki walau bagaimana cinta dengan isterinya sekalipun, kalau isterinya mati dia mahu cepat-cepat kahwin lagi, tapi bagi perempuan yang cintakan suami kalau suaminya mati dia payah untuk kahwin lagi kecuali kalau ia ditekan oleh sesuatu keadaan.

(11.) Biasanya kemasyhuran seorang anak boleh menaikkan imej bapanya atau ibunya, kalau kemasyhuran bapanya atau ibunya bertuah anaknya, tetapi kemasyhuran seorang isteri boleh terhina suaminya.

(12.) Diantara watak manusia di akhir zaman orang gaji berlagak seperti isteri, isteri berlagak seperti suami, di waktu itu para suami kehilangan isteri dalam masa beristeri.

(13.) Orang yang bermadu itu macam orang makan madu, sekali-sekala tersedak juga oleh kerana manisnya.

(14.) Kalau isteri-isteri yang bermadu itu boleh tolak ansur tentang haknya kerana sesuai dengan kedudukannya, ini menunjukkan perempuan luar biasa. Tapi kalau hanya sanggup sama rata menerima haknya semata-mata, ini perempuan biasa. Dan kalau meminta lebih dari haknya, ini perempuan mementingkan diri.

(15.) Orang yang ada empat isteri, ia sentiasa berada dalam suasana pengantin baru.

(16.) Kalau perempuan yang tua itu terlalu suka bersolek, mengikut psikologi dia susah hati kehilangan mudanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...