RSS

Blank jawab exam minta bantuan Allah

Wahida Mustaffa:
Hari ketiga mengawas SPM 2017...
Paper sejarah kertas 2...
Masa: 10.00 pg hingga 12.30 tghari...
Setelah 20 minit masa berlalu... seorg calon lelaki... bersongkok... air muka bersih... tiba2 mengangkat tangan... meminta kebenaran ke tandas... saya benarkn smbil mengiringi beliau... sblm tu dah perasan yg beliau mcm xkeruan...
Kedengaran bunyi air drpd dlm tandas... calon tadi keluar & saya lihat wajah & tangannya basah smbil tangannya memegang stokin & kasutnya...
"Izinkan saya solat sekejap ye cikgu... saya blank..." ujarnya meminta kebenaran...
Belum pun sempat saya berkata apa2 seraya tergamam... calon itu sudah pun mengangkat takbiratulihram...
Terkedu saya sambil memerhatikan beliau solat... solat tanpa sejadah tetapi sujud dgn dahi menyentuh lantai simen yg amat naif itu... Allahu Akbar...
Tiba sujud di rakaat terakhir... agak lama beliau sebegitu...
Selepas memberi salam... beliau mula menangis tersedu2 seraya berkata...
"Cikgu... saya blank... tiba2 saya rasa otak saya kosong... Trial haritu saya dpt sejarah A+..."
Tetiba rasa keibuan saya hadir & tanpa sedar  turut sama2 menangis sambil saya menggosok belakangnya & memintanya beristighfar & membaca Al Fatihah... 😣😣😣
"In shaa Allah... Allah bantu awak... buat yg terbaik ye..." ujar saya...
Dia angguk & bangun menuju ke dewan semula... Allahuakbar...
Semoga Allah permudahkan urusanmu duhai anak muda... perjlnan mu masih jauh... semoga terus istiqamah mengharapkan Allah sbg penolong dikala kebuntuan...

Pengajaran yg saya dpt drpd beliau...
ALLAH jua lah sebaik2 penolong... kita terlalu kerdil... maka bersujudlah... minta lah pd Allah...

Terima kasih kerana pengalaman yg cukup bermakna ini duhai anak muda...
Saya share kerana saya rasa xramai anak muda skrg seperti beliau...
Copy paste

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...