RSS

Pemakanan Muslim -- Tentang Syarikat YEO's

Salam Neuron Cemerlang untuk anda,

Inia ada terjumpa satu artikel di Virtual Friends dan di sini ingin Inia berkongsi supaya timbul kesedaran (Insya-Allah) kepada kita tentang kepentingan pmilihan makanan Muslim. :) Walaupun tidak tahu akan kesahihan cerita ini, diharap, kepada para pembaca sekalian, jika mempunyai sebarang penambahbaikan, dipersilakan untuk memberi komen anda. :)

=========================================

Assalamualaikum kawan kawan

Sekadar menyampaikan dari seorang sahabat. Please take note. Kalau dah timbul was was, jgn makan. Berhati hati dgn apa yang kita makan. Tujuan saya hantar posting nie supaya kita umat islam perhatin tentang makanan kita supaya amalan kita diterima Allah bukan untuk memboikot atau menganiaya sesiapa. Untuk pengetahuan netters semua, saya bekerja di salah sebuah syarikat insurance yang salah satunya yang terbesar di Malaysia. Saya dipertanggungj awabkan mengkaji risks yang besar-besar seperti KLIA, KLCC,Bank Simpanan, Kilang Textile (Hualon di Melaka), PutraJaya dan lain-lain sebelum melindungi mereka melalui insurance. Kilang Yeos adalah satu daripada kilang yang saya handle. Apabila insurance mereka tamat dan perlu diperbaharui, surveyor kami telah membuat appointment dengan pengurusan YEOS untuk disurvey sebelum kami manyambung melindungi mereka. Malangnya surveyor kami tidak dibenarkan masuk dengan alasan sedang ren ovation. Berkali-kali kami desak untuk memasuki kilang tersebut, akhirnya apabila kami decline/reject to cover, barulah dibenarkan. Saya telah buat keputusan untuk tidak menyambung lagi melindungi mereka (terpaksa berbohong ngan management) wala upun terpaksa menanggung kerugian tapi dapat cover dengan risk yang lain yang lagi mmmmppppppp... ... ..Kilang Mee Cintan mereka di Penang tu... ..OK. Apa yang saudara kita utarakan dibawah nie adalah benar.Jadi terpulang pada semua unt! uk membuat keputusan.

"MAKANAN MEMPENGARUHI KEIMANAN KITA" Renungkanlah... ..Wassalam. Kepada peminat barangan Yeos'... . untuk renungan... I used to work wt yeo's in 1990 while waiting for my SPM result..I worked as lab asst for abt 3 mon th.. and to tell u the truth..they did produced non halal canned food for non muslim.. ade kari babi.. rendang babi... kacang peas wt babi etc... and part of my job is to taste the food and confirm its "tastiness" is as per specs... the production of non h alal srolls on once a quarter... I was lucky as they start rolling on the prod... i left the company as my SPM result announced... and I only happensto know this on the day i resigned... and i even notice there's no muslim workers in the butchers room... only several makciks and minah kilangs cun melecun kat canned section.. tu pun handle sayur... canned drinks etc... I don't dare to ask... i assume the malay guys didn't like the dirty job... and only then realized what's go! in' on ... so basically..the same shredded machine used for muttons... beef and bacons.. la!!! after that.. yeo's hasnever been a brand of my family... spread this out...

Subject: FW: Lorry YEOS bawa kerbau pendek
Assalamualaikum. Untuk pengetahuan semua, beberapa hari lepas ada seorang kawan yang telah terlihat lorry YEOS Di Shah Alam membawa kerbau pendek.Lorry tu kemudiannya masuk ke Kilang YEOS berkenaan. Untuk itu,mari kita boikot product itu kerana kita tidak tahu tahap keber sihan yang dipraktikkan oleh kilang tersebut.Walaupun tidak pada penggunaan kerbau pendek (mungkin) tapi adakah lori tersebut di samak sebelum membawa barangan lain. Jangan lupa edarkan matlumat ini kepada orang ramai untuk kebaikan bersama.Sekian terim a kasih. Assalamualaikum, Sebenarnya saya dah lama tahu pasal ni dan kilang YEO's kat Shah Alam juga bersebelahan dgn kilang memproses khinzir/pork utk ditinkan. Tak silap saya YEOS ada juga mengeluarkan khinzir/pork y! g ditinkan. Saya dah lama tak guna barangan YEOS sejak saya tahu pasal ni.

P/S: jaga-jagalah pasal makan minum kita sebab yg Memberi kesan pd hati kita dan doa-doa kita di tolak. Alamak.. betul ke saudara? saya ni selalu beli air soy a bean keluaran yeos.. kat rumah tu siap ada stock lagi pasal memang saya suka air soya dr yeos ni.. tapi.. mungkin pekerja islam yang bekerja di sykt berkenaan boleh memberitahu kita ttg kemusykilan ini.. bagi sesiapa yg ada kawan-2 atau saudara mara y g bekerja di sykt itu.. silalah beri penjelasan.. Buat peringatan kita... ... ... Setahu saya yang duduk di Shah Alam ni... Tempat penyembelihan babi tu memang terletak di belakang kilang Yeos. Tempat penyembelihan tu pun memang kepunyaan Yeos .. Secara peribadi saya memang tak ambil barangan Yeos.Khabarnya tempat tu adalah antara tempat penyembelihan yang terbesar di Asia. Selalu juga nampak lori-lori bawa binatang tu... WASSALAM

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...