RSS

DAHSYATNYA DOA SEBELUM BERBUKA PUASA

DAHSYATNYA DOA SEBELUM BERBUKA PUASA

Ada suatu waktu yang mustajab untuk berdoa, dimana doa tersebut tidak akan ditolak oleh Allah SWT, yaitu berdoa saat menjelang berbuka puasa dan menjelang makan sahur

Tetapi sayangnya banyak kaum muslimin tidak mengetahuinya atau tahu tapi mengabaikannya.

Di Mekkah dan  Madinah, satu jam sebelum azan maghrib orang-orang sudah menadahkan tangan ke langit berdoa untuk kemudahan dari segala hajat, baik hajat dunia mau pun akhirat, mereka berdoa dengan syahdu sepenuh keyakinan, sampai-sampai air mata mereka mengalir deras

Kesalahan yang dilakukan kaum muslimin ialah dengan menyibukkan diri pada waktu yang sangat mustajab ini dengan cara sibuk bersiap utk berbuka  menjelang azan maghrib  kemudian berkumpul menghadapi hidangan berbuka dan mereka sudah merasa cukup dengan hanya membaca "Allahuma lakasumtu... atau dzahaba zhoma'u padahal hanya mencakupi maknanya berupa  ucapan syukur sahaja.

Nabi SAW :

“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak” (HR Ibnu Majah)

Ketika kita sibuk-sibuk menyediakan juadah berbuka pastikan kita spare sedikit masa, sekitar 3-5 minit sebelum masuk waktu berbuka, untuk menadah tangan berdoa kepada Allah SWT.

Ayuh kita amalkan doa ringkas ini setiap kali kita berbuka puasa

Cadangan doa ini sebagai panduan sahaja..... boleh diubah mengikut hajat masing

Cadangan doa ketika  berbuka puasa

1. Bertambah iman
2. Sihat tubuh badan
3. Mati yang baik.
4. Murah rezeki.
5. Anak soleh.
6. Keluarga bahagia.
7. Rahmat Allah.
8. Jauh azab kubur.
9. Lapang dada.
10. Kekalkan iman.
11. Ampunkan dosa.
12. Anak2 berjaya.
13. Perniagaan yg diberkati.
14. Jauhi segala penyakit.
15. Ibadat diterima.
16. Mudah segala urusan.
17. Diterima taubat.
18. Lapangkan kubur.
19. Mudah bayar hutang.
20. Lailatulqadar.
21. Syafaat Nabi SAW.
22. Syurga Firdaus.
23. Jauhi neraka.
24. Terima kitab tgn kanan.
25. Selamat meniti Sirat.
26. Selamat fitnah Dajal.
27. Ketenangan hati.
28. Doa ibubapa.
29. Keluarga yg dirikan solat.
30. Diterima puasa Ramadhan

Semoga memberi manfaat buat semua.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tazkirah: SELAGI KITA MASIH MUDA

🕌 *[TAZKIRAH RAMADHAN]* 🕌

4 RAMADHAN / 30 Mei 2017 / Selasa

*TAJUK :* *SELAGI KITA MASIH MUDA*👱🏻

WASIAT SYEIKH IBNU ATHA'ILLAH TENTANG UMUR & ZIKIR

"Jika engkau telah berusia empat puluh tahun, maka segeralah untuk memperbanyak amal soleh siang mahupun malam. Sebab, waktu pertemuanmu dengan Allah 'Azza wa Jalla semakin dekat. *Ibadah yang kau kerjakan saat ini tidak mampu menyamai ibadah seorang pemuda yang tidak menyia-nyiakan masa mudanya.* Bukankah selama ini kau sia-siakan masa muda dan kekuatanmu. Andaikata saat ini kau ingin beramal sekuat-kuatnya, tenagamu sudah tidak mendukung lagi.

Maka, beramallah sesuai kekuatanmu. Perbaikilah masa lalumu dengan banyak berzikir, sebab tidak ada amal yang lebih mudah dari dzikir. Zikir dapat kamu lakukan ketika berdiri, duduk, berbaring mahupun sakit. zikir adalah ibadah yang paling mudah.

Rasulullah saw bersabda :
وليكن لسانك رطبا بذكر اللّه
"Dan hendaklah lisanmu basah dengan berzikir kepada Allah swt."

Bacalah secara berkesinambungan doa' dan zikir apa pun yang mudah bagimu. Pada hakikatnya engkau dapat berzikir kepada Allah swt adalah kerana kebaikanNya. Ia akan mengurniamu dari ingatanNya menjadi ingatmu kepada-Nya…

"Ketahuilah, sebuah umur yang awalnya disia-siakan, seyogianya sisanya dimanfaatkan. Jika seorang ibu memiliki sepuluh anak dan sembilan diantaranya meninggal dunia. Tentu dia akan lebih mencintai satu-satunya anak yang masih hidup itu. Engkau telah menyia-nyiakan sebahagian besar umurmu, oleh kerana itu jagalah sisa umurmu yang sangat sedikit itu.

*Demi Allah, sesungguhnya umurmu bukanlah umur yang dihitung sejak engkau lahir, tetapi umurmu adalah umur yang dihitung sejak hari pertama engkau mengenal Allah swt.!!!!!*

"Seseorang yang telah mendekati ajalnya ( berusia lanjut ) dan ingin memperbaiki segala kekurangannya di masa lalu, hendaknya dia banyak membaca zikir yang ringkas tetapi berpahala besar. zikir semacam itu akan membuat sisa umur yang pendek menjadi panjang, seperti zikir yang berbunyi :
سبحان اللّه العظيم وبحمده عدد خلقه ورضانفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
Maha suci Allah yang Maha Agung dan segala puji bagi-Nya, ( kalimat ini kuucapkan ) sebanyak jumlah ciptaan-Nya, sesuai dengan yang ia sukai, seberat timbangan Arsy-Nya dan setara dengan jumlah kata-kata-Nya.

Jika sebelumnya kau sedikit melakukan solat dan puasa sunat, maka perbaikilah kekuranganmu dengan banyak bershalawat kepada Rasulullah saw. Andaikata sepanjang hidupmu engkau melakukan segala jenis ketaatan dan kemudian Allah swt berselawat kepadamu sekali saja, maka satu selawat Allah ini akan mengalahkan semua amalmu itu.

Sebab, engkau berselawat kepada Rasulullah sesuai dengan kekuatanmu, sedangkan Allah swt berselawat kepadamu sesuai dengan kebesaran-Nya. Ini jika Allah swt berselawat kepadamu sekali, lalu bagaimana jika Allah swt membalas setiap shalawatmu dengan sepuluh selawat sebagaimana yang disebutkan dalam sebuah Hadits Shahih, "Betapa indah hidup ini jika kau isi dengan ketaatan kepada Allah swt, dengan berzikir kepada-Nya dan berselawat kepada Rasulullah saw."

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)
========
Justeru kejarlah seberapa banyak amal yang masih boleh dilakukan pada usia muda 💪💪, suatu masa👴🏻👵🏻 belum tentu kita mampu melakukan amalan semaksima mungkin seperti diusia muda.😞😔

*Berpuasalah Dengan Penuh Keimanan*

Baginda Rasulullah SAW bersabda :
مَنْ صَامَ رَمَضَان
*Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan*
َ اِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا
*karena iman dan mengharap pahala (redha Allah),*
غُفِرَلَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.
*maka diampuni dosa-dosanya yang terdahulu* [HR Al-Bukhari]

Semoga bermanfaat!
SILA SHARE DAN SEBARKAN

#TanpaTarbiyahGerentiRebah
#RamadhanKareem
#DidikDiriUntukDidikGenerasi
#SiswaPendidikCemerlang

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Air Mata Nabi Adam

Air Mata Nabi Adam
(Copy paste)

Tahukah anda semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya iblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya ke langit kerana terlampau malu kepada Allah swt.

Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. Kemudian menangis lagi sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip. Dari air mata Nabi Adam itu Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burung telah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, "Sedap sungguh air ini."

Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itu sengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkan Nabi Adam semakin hebat menangis. Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyu yang bermaksud, "Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan air minum yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu."

Apa Yang Akan Ditanya :-
Dalam sehari ada 24 jam. Dalam sejam manusia bernafas sebanyak 4320 kali.
Dalam setiap kali bernafas Allah akan tanya dua perkara semasa nafas keluar dan masuk. Pertanyaan itu ialah, "Apa perbuatan yang kita lakukan semasa nafas itu keluar dan masuk ?

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat
Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :
* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ?. Lalu dijawab : "Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."

Kala Jengking Neraka
Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.

Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari ?" Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang. Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang. Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat. Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya. Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid. Kelima, orang yang suka minum arak."

Simpanlah baik2 sebagai peringatan kita setiap hari. Sampaikan kepada sekelian muslimin/muslimat yang lain semoga menjadi pedoman hidup hingga keakhir hayat, Insya'Allah .

Wassallam.

#tazkirahramadan
#jommuhasabahdirisendiri

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mimpi doa seekor kucing

*Mimpi doa seekor kucing*

*Jangan diperkecilkan kuasa ALLAH SWT*
*Ibu seorang pemuda dirawat di hospital*
*وأدخلت للعناية المركزه*
*Ibunya dirawat di ICU*
*وفي يوم من الأيام صارحه الأطباء*
*Beberapa hari kemudian doktor berterus terang*
*بأن حال والدته ميؤوس منها وأنها* *في أي لحظة تفارق*
*Keadaan ibumu tiada harapan semboh  dan boleh meninggal dunia bila2 masa*
*وخرج من عند أمه هائما على وجهه*
*Pemuda itu meninggalkan hospital dengan hati yg sedih mengenang sakit ibunya*
*وفي طريق عودته لزيارة والدته*
*Dalam perjalanan utk melawat ibunya sekali lagi*
*وقف في محطة البنزين*
*Pemuda itu berhenti di stesen minyak*
*وهو ينتظر العامل ليضع البنزين* *في سيارته*
*Sedang dia menunggu  atendan mengisi minyak*
*رأى تحت قطعة كرتون قطة قد* *ولدت قططا صغارا*ً
*Pemuda itu terpandang seekor kucing bersama anaknya berteduh dibawah kotak*
*وهم لا يستطيعون المشي*
*Kucing itu kelihatan tak boleh berjalan*
*فتساءل!!!!!*
*Dia termenung sejenak*...
*من يأتي لهم بالطعام وهم في هذه* *الحال؟*
*فدخل للبقالة*
*Siapakah yg akan bagi kucing itu makan dalam keadaan begitu, dan pemuda itu masuk semula ke kedai minyak*
*واشترى تونة*
*Dibelikannya setin tuna*
*وفتح العلبة ووضعها للقطة* *وانصرف للمستشفى* 
*Dibukannya tin tuna itu utk diberi kepada kucing tadi dan meneruskan perjalanannya ke hospital*
*وعندما قدم للعناية مكان تنويم أمه*
*Sebaik sahaja masuk ke bilik ICU*
*لم يجدها على سريرها فوقع ما في* *يده*
*Alangkah terperanjatnya dia apabila ibunya tiada dikatil ICU itu dan tergamam*
*فاسترجع وسأل الممرضة*
*Dia bergegas lari utk bertanya kepada nurse bertugas*
أين فلانة؟
* Di mana ibuku.?
فقالت تحسنت حالتها فأخرجناها للغرفة المجاورة
* Nurse itu berkata:
Ibumu sudah beransur pulih dan kami pindahkannya ke wad biasa
فذهب لها
* Pemuda itu terus mendapatkan ibunya
فوجدها قد أفاقت من غيبوبتها
* Yg ketika itu dalam keadaan ceria
فسلم عليها وسألها
* Dia bersalam dan mencium ibunya sambil bertanya apa terjadi
فقالت أنها رأت وهي مغمى عليها
* Ibunya memberitahu ketika dalam keadaan tidak sedar dikatil
قطة وأولادها رافعين أيديهم يدعون الله لها
* Ibunya melihat kucing dan anak2nya menadah tangan ke arah langit sambil berdoa memohon ibunya disembohkan segera
فتعجب الشاب
* Pemuda itu terharu mendengar apa yg diceritakan ibunya
فسبحان من وسعت رحمته كل شيء
* Puji bagi mereka yg sentiasa kasih mengasihi
سبحان الله الصدقةدفعت بلاء بإذن الله
* Segala puji utk Allah, sedekah jariah melepaskan kita daripada penderitaan, dengan izin Allah.
(داووا مرضاكم بالصدقه)
* (Sembohkan penyakitmu dengan melakukan sedekah)
هذه فقط علبة تونه والرسول صلى الله عليه واله وسلم قال:
* Itu hanya setin tuna.
Rasulullah SAW bersabda: (Lindungi diri kamu daripada panas api neraka walaupun dengan separuh tamar)
( إتقوا النار ولو بشق تمره)
سبحان الله         
* Subhana Allah
Jadikan ini tindakan kamu utk menjadi seorang yg pemurah
حتى لو مشغول إرسلها"
* Wlaupun anda sibuk,sila forwardkan rencana ini kepada seramai rakan yg mungkin..!
(لاإله  إلا الله)
? "يارب فرج هم من ينشره"
* Ya Allah! Engkau ringankanlah beban kepada sesiapa saja yg berkongsi kisah ini..!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...