RSS

Tazkirah Ramadhan

Assalamualaikum para pembaca blog ~ Dominasi Pertamaku // My First Domination ~ sekalian, saya ada terjumpa satu tazkirah di satu ruangan forum. Harap dapat kita jadikan sebagai teladan. :-) InsyaAllah...
---------------------------------


Perihal Peribadi Muslim yg mulia mengikut pandangan Hadis di bulan Ramadhan yg mulia

HADIS TENTANG PUASA
Abu Hurairah RA telah meriwayatkan bhw Rasulullah (saw) bersabda: “Umatku telah dikurniakan dgn 5 perkara yg istimewa yg blm pernah diberikan kpd sesiapa pun sebelum mrk. Bau mulut drpd seorg Islam yg sdg berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah drpd bau haruman kasturi. Ikan2 di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mrk sehinggalah mrk berbuka puasa. Allah
mempersiapkan & menghiasi Jannah yg khas setiap hari & kemudian berfirman kpdnya: ‘Masanya telah hampir tiba bilamana hamba2Ku yg taat akan meninggalkan segala halangan2 yg besar(di dunia) & akan mendatangimu.’ Pada bulan ini syaitan2 yg durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mrk ke arah maksiat2 yg biasa mrk lakukan pada bulan2 selain Ramadhan. Pd malam
terakhir bulan Ramadhan (org2 Islam yg berpuasa ini) akan diampunkan. “ Maka sahabat2 Rasulullah pun bertanya: “Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam Lailatul Qadar?” Dijawab oleh Rasulullah (saw): “Tidak, tetapi selayaknyalah seorg yg beramal itu diberi balasan setelah dia menyempurnakan tugasnya. “
Rasulullah (saw) bersabda: "Perbezaan di antara puasa yg kita lakukan dgn yg dilakukan oleh Ahli Kitab (Yahudi & Nasrani) adalah terletak di dlm pengambilan makanan sahur yg mana mrk tidak melakukannya." Baginda bersabda lagi: "Bersahurlah krn di dlmnya terdpt berkat yg besar, & lagi, terdpt keberkatan di dlm 3 perkara iaitu dlm jamaah, di dlm makanan 'tharid' & bersahur. "

Khutbah Rasulullah SAW dlm Menyambut Bulan Ramadhan yg Penuh Berkat
Wahai manusia
Sungguh tlh dtg pd kalian bulan Allah dgn membawa berkah, rahmat & maghfirah. Bulan yg paling mulia di sisi Allah. Hari2nya adalah hari2 yg paling utama. Malam2nya adalah malam2 yg paling utama. Jam demi jamnya adalah jam2 paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah & dimuliakan oleh-Nya. Di bulan ini nafas2mu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah. Bermohonlah kepada Allah Rabb-mu dgn niat yg tulus dan hati yg suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam dan membaca Kitab-Nya. Celakalah org yg tidak mendapat ampunan Allah di bulan yg agung ini.
Kenanglah dgn rasa lapar & hausmu, kelaparan & kehausan di hari kiamat. Bersedekahlah kpd kaum fuqara dan miskin. Muliakanlah org2 tuamu, sayangilah yg muda, sambungkanlah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dr apa yg tidak halal kamu memandangnya & pendengaranmu dr apa yg tidak halal kamu mendengarnya. Kasihilah anak yatim niscaya dikasihi manusia anak2 yatimmu. Bertaubatlah kpd Allah dari dosa2mu. Angkatlah tangan2mu utk berdoa pada waktu2 solatmu krn itulah saat2 yg paling utama ketika Allah ‘Azza wa Jallaa memandang hamba2Nya dgn penuh kasih. Dia menjawab mrk ketika mrk menyeru-Nya,menyambut mrk ketika mrk memanggil-Nya dan mengabulkan mrk ketika mrk berdoa kepada-Nya.
Wahai manusia !
Sesungguhnya diri2mu tergadai krn amal2mu maka bebaskanlah dgn istighfar. Punggung2mu berat krn beban (dosa)mu maka ringankanlah dgn memperpanjang sujudmu.
Ketahuilah
Allah Ta’ala bersumpah dgn segala kebesaran-Nya bahwa Dia tidak akan mengazab org2 yg solat dan sujud, & tidak akan mengancam mrk dgn neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb al ‘alamin.
Wahai manusia !
Brgsiapa diantaramu memberi buka kpd org2 mu‘minin yg berpuasa di bulan ini maka di sisi Allah nilainya sama dgn membebaskan seorg budak dan ia diberi ampunan atas dosa2nya yg lalu.
Sahabat-sahabat bertanya, “Ya, Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian”.
Nabi meneruskan: Jagalah dirimu dr api neraka walaupun hanya dgn sebiji kurma. Jagalah dirimu dr api neraka walaupun hanya dgn seteguk air.
Wahai manusia
Siapa yg membaguskan akhlaknya di bulan ini ia akan berhasil melewati shirath pd hari ketika kaki2 tergelincir.
Siapa yg Meringankan pekerjaan org2 yang dimiliki tgn kanannya di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari Kiamat.
Brgsiapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dgn- Nya.
Brgsiapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dgn-Nya.
Brgsiapa menyambungkan tali persaudaraan di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dgn rahmat-Nya pd hari ia berjumpa dgn-Nya.
Brgsiapa melakukan solat sunat di bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka.
Brgsiapa melakukan solat fardlu baginya ganjaran seperti melakukan 70 solat fardlu di bulan yg lain.
Brgsiapa memperbanyak selawat kpdku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pd hari ketika timbangan meringan.
Brgsiapa di bulan ini membaca satu ayat al Quran, ganjarannya sama spt mengkhatam al Quran pada bulan- bulan yg lain.
Wahai manusia !
Sesungguhnya pintu2 syurga dibukakan bagimu maka mintalah kpd Tuhanmu agar tidak pernah menutupkannya bagimu. Pintu2 neraka tertutup maka mohonlah kpd Rabbmu utk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Setan2 terbelenggu maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu.
Saidina Ali berkata, “Aku berdiri dan berkata, ya Rasulullah! Apa amal yg paling utama di bulan ini ?”
Jawab Nabi’ “Ya Abal Hasan ! Amal yg paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yg diharamkan Allah..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...