RSS

Tips Belanjawan Muslim

January 2
[Nasihat Khalif Samsudin (CEO Bella Ammara) Untuk Belia Bergaji RM3000 Ke Bawah Di Malaysia]
Penulisan saya ini khas untuk anda yang masih muda, makan gaji dan insyaAllah ingin menjadi usahawan muda dan membuat RM1juta pertama sebelum umur 30 tahun.
Siapakah saya?
Saya, Muhammad Khalif bin Samsudin/ Carl Samsudin - CEO Bella Ammara Holdings dan beberapa buah syarikat-syarikat lain. Alhamdulillah jumaat ini 25hb Dec 2015 merupakan pembukaan rasmi butik Bella Ammara ke-6 di ‘hometown’ saya, Kuantan Pahang. Alhamdulillah kuasa Allah itu sungguh besar jika sentiasa meletakkan Allah no1.
Sambil memandang susuk tubuh bangunan Gio Mall (dahulunya Kamdar) di Kuantan ini, terkenang kisah 3 tahun lepas. Gaji RM2200 kerja di bank jual emas dengan target jualan 3 kilo sebulan. Bekerja hari Isnin sampai Jumaat, 8 pagi - 6 petang redah kesesakkan jalan raya macam anda semua. Elakkan komplen, fokus untuk merubah diri.
Dari 9 pasang telekung sebulan pada bulan Julai 2012 sehingga ke sekitar 10,000 pasang koleksi jubah dan telekung sebulan hari ini dan berkongsi rezeki bersama 50 orang staff yang lain.
Selama 3 tahun saya keluar dari dunia selesa kerusi pejabat. Ini saya, cara saya dan nasihat saya agar penulisan ini dapat memberi suatu manfaat kepada anda semua.
"Biarlah kita pakai Perodua Kenari sekarang janji dapat pakai Ferrari akan datang, dari pakai Honda Civic sekarang dan selamanya”.
PETUA SAYA UNTUK BELIA BERGAJI RM3000 KE BAWAH DI MALAYSIA
Katakan anda berpendapatan makan gaji anda sebanyak RM3000 sebulan sekarang. Bahagikan pendapatan anda kepada 8 bahagian (harus dicatatkan dan dijadualkan).
BELANJA UNTUK MAKANAN/ SARA HIDUP - RM600
BELANJA UNTUK TEMPAT TINGGAL - RM300
BELANJA UNTUK IBU/BAPA/KELUARGA - RM250
BELANJA UNTUK NETWORKING - RM400
BELANJA UNTUK MENUNTUT ILMU - RM300
BELANJA UNTUK MELANCONG KE LUAR NEGARA - RM200
BELANJA UNTUK PENGANGKUTAN - RM700
BELANJE UNTUK SIMPANAN/INVESTMENT - RM250
BELANJA UNTUK SARA HIDUP/ SARA HIDUP
Anda harus makan untuk teruskan hidup. Pastikan anda bersederhana dalam belanja untuk makanan (sara hidup). Jumlah sebanyak maksima RM600 mungkin sudah cukup jika anda pandai berjimat. Peruntukkan sekitar RM20 sehari untuk perbelanjaan hidup walau apapun yang berlaku. Kalau boleh masak sendiri lagi banyak berjimat dan lebih bagus. Masa saya bekerja dahulu, breakfast saya makan roti di rumah, tenghari saya makan kuih-kuih RM3 + RM1.5 air di warung berhampiran masjid, dan malam saya masak nasi sendiri dan lauk ringkas seperti sambal sardin dan ulam. Makan untuk hidup, belum masanya lagi kita nak enjoy makan. Teringat saya bagaimana Rasullullah s.a.w memilih tempat makan, kerusi dipastikan tidak bersandar, untuk mengelakkan makan sehingga kenyang terdampar. Makan yang berlebihan bukan sahaja tidak bagus untuk kesihatan, malah mengurangkan produktiviti.
BELANJA UNTUK TEMPAT TINGGAL
Tempat tinggal merupakan keperluan asas manusia termasuk makanan. Carilah tempat tinggal yang agak rendah bayaran sewanya. Jangan beli rumah lagi seawal usia muda, carilah rumah atau bilik sewa dalam lingkungan harga RM300. Semasa umur muda ini, rumah hanyalah tempat tidur dan rehat sahaja. Banyakkan masa di luar untuk mencari ilmu. Biarlah kita menyewa bilik sekarang janji dapat bina istana akan datang, dari beli rumah teres sekarang dan kena bayar selama 30 tahun (itupun kalau masih mampu bayar). Kalau boleh elakkan membeli rumah di awal usia muda ini. Jangan terpengaruh dengan orang sekeliling. Yang mempengaruhi anda itu adakah mereka sudah kaya dan berjaya? Adakah rumah-rumah itu habis dibayar atau rumah itu masih milik bank? Bagi saya, pemilikan rumah di usia muda hanya ilusi, ilusi yang menunjukkan kita sudah berjaya, tetapi hakikatnya tidak. Tanya diri anda sendiri. Banyakkan berfikir.
BELANJA UNTUK IBU/BAPA/KELUARGA
Peruntukan sebanyak RM250 adalah kepada keluarga. Allah menjanjikan rezeki yang amat murah jika kita kerap bersedekah dan lebih afdal lagi kepada kaum keluarga. Tidak akan miskin hamba Allah itu sekiranya ianya kerap bersedekah. Lagi banyak duitnya di sedekahkan terutama kepada ahli keluarga, lebih banyak pintu-pintu rezekinya akan dibuka.
Letakkan target, bulan ini mungkin RM250, bulan depan mungkin RM300 bulan seterusnya mungkin RM350. Jangan sesekali mengabaikan ibu & bapa, kerana tanpa restu mereka anda pasti tidak akan berjaya.
BELANJA UNTUK NETWORKING
Belanja untuk bina rangkaian kawan (networking). Tiada manusia yang berjaya di dunia ini tidak membuat networking. Elakkan gejala-gejala melepak yang tidak berfaeda. Peruntukkan sebanyak RM100 saja sebulan untuk bil telefon anda yang mempunyai access kepada internet. Peruntukkan sebanyak RM300 lagi untuk belanja kawan makan. Anda boleh peruntukkan dalam 3 orang sebulan dengan kos RM100 seorang. Jadi jumlahnya adalah dalam lingkungan RM400 untuk aktiviti bina rangkaian kawan ini. Ini salah satu ‘investment’ yang amat bernilai. Pastikan kawan yang anda belanja itu adalah mereka yang:
1. Lebih berilmu daripada anda. Jangan laburkan peruntukkan tersebut kepada orang yang tidak bernilai/berfikiran negatif dan tidak punya ilmu yang lebih baik dari anda sendiri
2. Lebih kaya & berjaya dari daripada anda. Belanja mereka walaupun mereka lebih kaya kerana apa yang mereka tahu perlu menjadi rahsia yang perlu anda cari. Dan manusia yang kaya adalah manusia yang selalu belanja orang makan. Labur dahulu, lihat hasilnya di kemudian hari
3. Orang yang membantu anda dalam kerjaya atau perniagaan. Tak ada usahawan yang boleh naik tanpa bantuan dari mereka yang prihatin dan besar jiwanya membantu orang lain. Jadi hargai mereka dan jangan kedekut untuk belanja mereka. Ia bakal menjadi satu tarikan kuat untuk lebih ramai lagi orang lain datang memberikan bantuan selepas ini.
BELANJA UNTUK MENUNTUT ILMU
Belanja untuk aktiviti menuntut ilmu. Jangan ambil mudah dengan aktiviti menuntut ilmu untuk berjaya. Tak ada orang yang boleh pergi jauh jika malas mencari ilmu. Untuk itu anda perlu pastikan sejumlah RM300 diperuntukkan untuk:
1.Beli buku pengetahuan di kedai buku atau secara talian (e-book). Belilah buku yang anda boleh kutip ilmu dan aplikasikannya dalam kehidupan. Baca betul-betul dan jangan sia-siakan wang yang dibelanjakan untuk beli buku tersebut. Mungkin anda perlu asingkan dalam RM100 sebulan untuk beli buku
2.Ikuti seminar atau kursus keilmuan yang anda rasa penting dan dapat membantu meningkatkan kemahiran dan pengetahuan diri anda. Belanjakan dalam lingkungan RM200 sebulan untuk kursus atau seminar yang baik untuk anda. Anda akan dapat ilmu dan penting lagi anda akan berkenalan dengan mereka yang turut sama mahu berjaya dalam hidup seperti anda.
BELANJA UNTUK MELANCONG KE LUAR NEGARA
Peruntukkan sebanyak RM200 sebulan untuk aktiviti berjalan ke luar negara. Anda boleh tetapkan satu aktiviti berjalan ke luar negara sekali setahun. Jika anda sediakan RM200 sebulan, setahun anda akan ada sebanyak RM2,400. Jumlah itu memadai untuk anda melancong ke negara jiran yang kosnya murah (Ini saya pernah lakukan untuk ke Bali pada tahun 2012). Berjimat ketika melancong. Bukan kemewahan yang yang dicari, tapi apa yang boleh anda pelajari daripada pengembaraan itulah yang paling penting. Jauh perjalanan, luas pemandangan! Jikalau anda perhatikan saya, saya pasti akan keluar negara untuk melihat peluang-peluang yang ada di sana. Dari situlah terbinanya saya hari ini.
BELANJA UNTUK PENGANGKUTAN
Tujuan utama kereta adalah untuk pengangkutan untuk anda bergerak dari point A ke point B. Sekiranya terdapat pengangkutan awam yang mudah di kawasan anda, gunakanlah sepenuhnya. Kalau boleh di waktu belia ini, carilah kereta 2nd hand seperti Perodua Kenari yang bayaran bulan-bulan hanya RM300 sahaja. Cukuplah RM700 sebulan. Biarlah kita pakai Perodua Kenari sekarang janji dapat pakai Ferrari akan datang, dari pakai Honda Civic sekarang dan selamanya. Dan secara jujurnya, saya masih menggunakan Perodua Kenari saya sehingga ke hari ini, cukuplah dari rumah sampai ke tempat-tempat kerja. Sekiranya anda bujang, dan tidak perlu travel jauh, mungkin motor sudah cukup. Sangat jimat! Ingat balik tujuan pengangkutan hanyalah untuk bergerak ke point A ke point B.
BELANJA UNTUK SIMPANAN/INVESTMENT
Baki selanjutnya sebanyak RM250 hendaklah disimpan dalam akaun simpanan atau dilaburkan untuk modal memulakan perniagaan anda. Banyak perniagaan yang boleh dimulakan dengan RM250 sahaja. Mulakan perniagaan secara kecil-kecilan terlebih dahulu. Dropship & agent kepada produk orang lain mungkin satu pilihan yang baik. Bila mula kecil, gagal bermakna anda hanya hilang wang yang sedikit. Jika berjaya, ia jadi suntikan semangat untuk anda berjaya lebih tinggi sedikit lagi. Cuba buat kerja tambahan untuk tambah pengalaman. Libatkan diri dengan aktiviti menjual kerana menjual adalah perkara penting untuk setiap usahawan yang mahu berjaya. Berniaga tidak perlukan modal yang banyak, jujurnya Bella Ammara bermula dengan wang tunai RM1000 cash sahaja.
Saya nasihatkan pada semua belia untuk berjimat cermat sejak dari awal. Jangan habiskan duit dengan membeli pakaian, kereta, rumah dan kasut mewah. Simpan dan laburkanlah terlebih dulu wang anda. Bila dah kaya nanti, belilah apa saja yang anda mahu, tapi bukan ketika anda masih muda dan miskin. Jika anda tidak berduit, banyakkan masa diluar. Keluar dan cari kawan dan buat apa saja aktiviti yang boleh mendatangkan ilmu dan duit tambahan. Jika dah kaya nanti baru banyakkan duduk dalam rumah dan kurangkan keluar. Retire young, retire rich.
Sebenarnya terlalu benyak untuk saya kongsikanya di sini.
Ilmu tidak boleh dilandaskan dengan wang ringgit dan tidak ternilai harga nya.
Dan, khas untuk program The Founder 2.0 pada 10th Januari 2016 ini, saya akan buka sesi soal jawab secara percuma yang mana insyaAllah akan mampu dapat membawa anda ke tahap yang lebih tinggi dalam hidup anda. Bukan itu sahaja, malahan Saiful Nang, rakan seperjuangan saya dalam dunia perniagaan juga akan berkongsi pendapat dalam menjawab pertanyaan anda semua di sana nanti. Sangat rugi jika anda lepaskan peluang untuk hadiri seminar The Founder 2.0 ini nanti. Register now ‪#‎TheFounderTalk2‬ —> http://bit.ly/TheFounder2
Sumber rujukan;
Few billionaires & Li Ka-Shing
Jika anda rasa penulisan saya ini memberi kesedaran dan manfaat kepada anda, haruslah di “kongsikan” bersama orang lain agar ianya tersebar luas dan dapat manfaat bersama.
Dipersilakan SHARE & TAG RAKAN ANDA di ruangan di bawah. Moga Allah merahmati perjuangan kita.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...