RSS

MEMBINA KEJAYAAN DENGAN CEPAT & BERKUALITI


Sebenarnyer kita boleh jimat masa, bertahun2 kerja kuat malah beribu-ribu jam dan minit, jika kita memahami cara untuk mempercepatkan & “shortcut”kan perjalanan membina kejayaan.
Semalam ada yang bertanya kepada saya tentang ,
"Apakah perkara paling penting yang diperlukan untuk membina kejayaan perniagaan dengan cepat? “
FOKUS. FOKUS FOKUS…!!
Inilah perkara paling penting dan sangat diperlukan untuk berjaya in our fast moving world today. Jika kita boleh fokus kita boleh berjaya dan jika tidak fokus kita tidak berjaya..
Jika anda bertanya kepada BILL GATES sekalipun..jawapannya adalah sama.. FOKUS! … cer tanya dier.. heheh…
Selingan sekejap...
Ada satu artikle yang saya baca, ader 2 komponen yg boleh cepat berjaya..iaitu.. FOKUS & GAGAL CEPAT!.. Heheh..GAGAL?…. Yer gagal.., bila gagal kita perlu cepat2 belajar. ( bak kata dr azizan.. jangan main biola )
Saya mula berfikir.. ya saya akui ramai usahawan-usahawan hebat masa kini yg saya kenal.. pernah gagal berkali-kali sebelum berjaya di puncak.! saya sendiri pernah gagal & belajar dari kegagalan. So kesimpulannya.. LAGI CEPAT KITA GAGAL & BELAJAR… LAGI CEPAT KITA BERJAYA…. sapa yang takut gagal jangan berimpian besar… smile emoticon
Kembali pada TOPIK FOKUS…
Ramai orang tahu fokus.. tapi ramai orang tak buat!. sebb? tak mampu buat kerana takut nak buat?! jadi ramai orang mula buat macam2 & tidak fokus…
CONTOH SITUASI
+ Fokus pada 1 perniagaan sehingga berjaya. Dah berjaya & perniagaan boleh bergerak sendiri baru invest dalam perniagaan lain. Ramai yang banyak perniagaan tapi akhirnya tiada komitment dan satu2 tutup..
+ Fokus 1 produk… kembangkan dalam medium yang berbeza. Fokus sehingga pakar pada produk yang kita ada.. setiap produk mempunyai ilmu berbeza..bayangkan kita mempunyai banyak produk dengan pelbagai ilmu kemudian target market pula berbeza… bagaimana kelam kabut situasi ini?
+ FOKUS MARKETING UTAMA.. masa sy hadiri seminar dr azizan, doc ada bagi 200 list marketing.. tapi saya fokus 1 marketing sehingga sekarang.. & saya polish ilmu marketing yang saya gunakan sehingga pakar.. saya baca n cari ilmu tentang marketing yang saya pilih & pergi menuntut… kemudian kembangkan dalam marketing berbeza sebagai bonus.
+ Bila bekerja.. saya biasanya akan buka 1 browser dan fokus sebelum buka browser2 lain.. contohnya.. bila menulis ilmu ini saya akan fokus kepada penulisan. baru saya akan buka kerja2 lain seperti adobe, sebb saya tahu jika saya buat banyak benda dalam 1 masa.. penulisan ini tidak akan siap kerana ia mengambil masa 1 jam. walaupun hp saya mula “ berbunyi2..!”hehehe..
+ Saya pernah meilhat seorang staff yang suka menanguh kerja nya… bila saya teliti orangnya.. suka buat banyak kejer dalm 1 masa… kalo beri satu kejer sampai ke petang baru siap.. belum siap kejer..mula tgk fb, kemudian blog , kemudian fon.. kemudian berbual…akhirnya banyak kejer ditangguh ke hari esok… jika dier buat perniagaan maka perniagaan nya boleh berjaya 1 tahun boleh jadi 5 tahun. Hilang fokus.!
Kesimpulannya…nak cepat berjaya dari 5 tahun ke 1 tahun, dari 5 jam ke 1 jam dan dari 5 minit ke 1 minit.... jawapannya FOKUS...!
in English...FOCUS BERMAKSUD
F : FOCUS
O : ONE
C : COURSE
U : UNTIL
S : SUCCESS
cer tanya diri sendiri.. aku ni cukup fokus ker?
p/s : Insyaalah.. selepas ini saya akan sharedkan apakah value + kerja yang paling berharga yang dibayar lebih di dalam dunia..
TOGETHER WE ARE ONE
WE ARE RICH & SUCCESSFUL

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...