RSS

Saya Perlu MOTIVASI


Assalamualaikum kepada para pembaca blog sekalian..

Maaf, lama tak update blog (sama ada menulis sendiri atau meletakkan artikel ke dalam blog ini) sebab akses untuk Internet agak terhad. Hehe.

Pertama sekali, terima kasih kepada rakan-rakan yang doakan kesejahteraan dan murah rezeki pada saya sempena hari jadi saya pada 27 Mei yang lalu. Terima kasih.. Agak terharu gak la. huhu.

OK.

Sekarang ni, buat masa sekarang, saya telah mendapat pekerjaan. Ni baru kira 1st week. Minggu pertama, saya sedang berada dalam 3 bulan percubaan (3 months probation) yang mana lepas 3 bulan kalau tak perform, akan kena buang kerja.. hehehe. Alhamdulillah, lepas habis ambil sijil, diterima kerja. Lepas grad tuk diploma bulan Oktober tahun lepas, masih belum berpeluang tuk dapat kerja yang tuk kontrak atau permanent. huhu.. Kerja pun ikut suka hati je mengikut minat sendiri (cashier ngan cikgu tadika). Walaupun minat dengan bidang pekerjaan tersebut, tapi disebabkan ekonomi keluarga kurang mengizinkan, terpaksa la saya berenti keje da cuba carik kerja yang 'setaraf' dengn perbelanjaan saya.. :)

"Kau tak sambung blaja ke skarang?"

Itu la soalan yang ditanya oleh majoriti rakan sekolej masa diploma (kawan2 sekolah gak dok tanya benda ni jugak). Memang nak sambung balja, tapi bukan sekarang la. huuhu..
Kadang-kadang terkurang motivasi bila kawan-kawan dok tanya lagu tu. huhu.

Tapi takpe,
hidup perlu positif.

"Setiap yang berlaku mesti ada hikmahnya"

kata-kata di atas ni lah yang saya pegang dan saya percaya. Sejak zaman sekolah lagi. Banyak jugak benda positif yang datang pada saya apabila mempositifkan diri macam kata2 di atas. hehe.. tapi taknak elaborate. (Sekarang pukul 1 pagi, mata mengantuk sangat ni. ni pun dok tersengguk-sengguk menaip tuk update blog ;) )






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Jawatan Kosong: Rm 1,800++ Untuk Pemegang Diploma Dan Ijazah



Assalamualaikum..

Kat sini sesiapa berminat untuk mendapatkan pekerjaan seperti gaji yg di sebut di atas, silalah email saye di inia.lurun@gmail.com

Di bawah serba sedikit info tentangnya:

Nama : Program Train & Place (Kementerian Sumber Manusia)
Jawatan : Contact Centre Executive
Status : On-the-job training (2 bulan)
Lokasi : Petaling Jaya, & KL.
Tiada hostel disediakan. (maknanya kalau ada rumah sewa atau sedare mare yg boleh tumpang selama 2 bulan ok tu.)
Elaun belajar 2 bulan : RM 500/bulan
** Training will be conducted either at Menara
TA KL or Stamford College PJ.
** 8 - 10 weeks, 9am - 5pm, Monday - Friday

Terms & Conditions

1. Eligibility criteria for applicants:
· Malaysian citizen
· Unemployed/ Recently Graduated
· CGPA 2.5 and above - Any field of studies is eligible - (for CGPA less than 2.5, applicants must meet all assessment criteria)

Tarikh tutup tuk pengambilan adalah Jumaat, 12 Jun 2009 .

Berminat? Tunggu ape lagi? Best taw.
Sila hantar 'Personal Particulars' di email saya itu seperti Nama, Nombor tipon dan e-mail supaya senang tuk di hubungi kemudian.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Saya Diragut Mat Rempit 3 Hari Lalu & Sekarang Saya Sudah Meninggal Dunia.





-->


-->
“ Saya adalah seorang isteri, ke pasar tani menaiki motorsikal untuk membeli barangan dapur sebentar. Selepas membeli barang, sedang menunggang motorsikal dengan tak semena-mena dua lelaki bermotorsikal (MAT REMPIT) cuba meragut beg tangan yang berada di bakul motorsikal saya. Oleh kerana perbuatan mereka itu, saya gagal mengawal motorsikal yang sedang ditunggang dan saya jatuh ke jalan raya dengan kepala saya tersembam di jalan raya. Hidung dan telinga saya berdarah-darah. Saya dimasukkan segera ke hospital dan saya berada dalam keadaan koma selama 3 hari. Pada jam 7.30 pagi tadi, 5 Mei 2009, saya telah disahkan meninggal dunia.”


Mungkin inilah pernyataan yang dibuat mangsa kepada para wartawan sekarang jika ditanya. Apakah yang anda rasa sebagai pembaca kepada pernyataan di atas? Bayangkan anda berada di tempat wanita tersebut. Gerunkan? Dan sekarang, anda letakkanlah diri anda sebagai pembaca kepada berita kematian beliau. Dan sekarang apa yang anda rasa? Geram bukan? Jika tadi perasaan gerun melanda diri, sekarang perasaan geram, dan mungkin kasihan, marah dan pelbagai lagi perasaan berlegar di kotak perasaan anda – dan perasaan itu ditujukan kepada mangsa.


“ Saya sendiri pun dah beberapa kali kena samun, rompak dan ditikam. Saya minta tolong sangat pada pihak berkuasa tengok serius pada perkara macam ni. Ambil tindakan yang keraslah pada orang-orang macam ni…” kenalan (atau mungkin saudara) kepada mangsa di atas tadi mengeluarkan pernyataan ini dengan memek wajah yang ketakutan dan kekesalan dengan nada suara yang bergetar hampir menangis apabila wartawan menemubual beliau di luar hospital.


***


Berita kematian wanita tersebut saya saksikan di Buletin Utama lebih kurang jam 8.20 malam. Memang tersirap darah dan menggigil jugalah badan ni bila tengok berita tu. Mat rempit. Mat Rempit. MAT Rempit. MAT REMPIT. MAT REMPIT.


Ada apa dengan Mat Rempit?

“Sangat kesempitan wangkah budak-budak rempit tu hingga wanita yang sedang menunggang motorsikal itu sanggup diragut?” – Dah kalau sampai terdesak meragut orang yang tengah menunggang motor, namanya memang nak sesangatlah duit bebudak Rempit tu. Nak buat apa dengan duit tu? Nak upgrade motor? Nak beli minyak motor? Nak beli minyak masak kat umah? Nak beli henpon baru? Nak beli dadah? Nak beli ubat untuk emak yang sakit?

“Sangat kekurangan pantauan dari ibubapakah ‘kanak-kanak’ itu?” – Mak ayah sibuk bekerja sampai malam kot? “Balik dari tempat kerja kat rumah nak rehat je, anak-anak OK je kot… Tak yah amik tau kot pasal diorang.. Dah besar-besar dah anak-anak aku…”

Kurang kasih sayang sungguhkah budak-budak rempit itu hingga mahu mencari perhatian dengan melakukan jenayah dan menarik perhatian pihak polis dengan pernyataan lutsinar – “Pak cik polis, sayangilah saye pak cik polis. Saye dah berjaye tarik perhatian kamu terhadap saye. Tangkaplah saye. Bawaklah saye ke balai masuk hotel bername lokap. Bagilah leteran pade saye bahawa benda saye buat ni salah. Bagilah bimbingan kat saye. Mak ayah saye tak kisah pun kat saye..” —Mungkinkah pernyataan begini yang ada di benak fikiran para Mat Rempit ini?”

“Ibubapa tidak buat inisiatif memantau anak-anak merekakah?”

“Sangat takutkah ibubapa untuk menegur anak-anak jantan mereka?”

“Kenapa semua Mat Rempit adalah orang Melayu?”- Sebenarnya ada saja, orang putih pun ade merempit jugak. Tak caye? Cuba tengok cerita Ghost Rider nombor 2/3.

“Pihak berkuasa kurang membuat pantauankah?” – Siapa PIHAK BERKUASA tu? Polis? Majlis Perbandaran? Menteri Kerja Raya? Perdana Menteri? Atau bisnesmen? Berapa ramai pihak polis yang cedera atau terkorban semasa melakukan operasi menangkap Mat Rempit? Mungkin nak kena ‘transform’ semua anggota polis Malaysia kepada polis ROBOCOP yang ada pertahanan dan kekuatan diri yang super kat Malaysia ni baru aman kot Malaysia (atau dunia) ni dari jenayah? Naper tak ambik contoh Cicakman? Naper Robocop? Cicakman kan dari Malaysia? Tak patriotik lah kalau ambik contoh Robocop dan bukan Cicakman. Hmm… Cicakman bukan orang Malaysia lah awak, Cicakman warga Metrofulus. Orang yang buat Cicakman tu yang orang Malaysia. Jadi tak timbul isu patriotisme atau tak patriotisme dalam kenyataan saya ni. Robocop pulak dari Metropolis. (Betul ke dari Metropolis ni? Dalam ingatan ni rasa macam betullah dari Metropolis. Betulkan saya jika saya salah). Persamaan nama tempat tinggal Robocop ngan Cicakman hanya terletak pada ‘Metro’ dan beza nama pula letaknya pada perkataan ‘Polis’ dan ‘Fulus’. Pada perkataan sahaja boleh memberi gambaran mana yang perlu dipilih. Perkataan ‘polis’ memnunjukkan ketanggungjawabab tehadap keamanan sosial dalam masyarakat. Kalau perkataan ‘fulus’? Fulus = wang. Duit. Duit = Materialistik. Nampak mementingkan kebendaan sangat daripada mementingkan keamanan kalau guna contoh Cicakman. Lagipun memang tak petriotik jugalah kalau bandaraya Malaysia diubah animasi grafik macam kat luar negara. Kurang tulen sikit kat situ. Jadi, sebab itulah suka saya menjadikan ROBOCOP menjadi contoh terbak tuk tukar para polis di Malaysia ni…

vs.

“Tak takut mati ke bebudak rempit ni?” – Bukan ke bagus jika bebudak rempit punya KAMIKAZE ni digunakan di ISRAEL sana membantu saudara Palestin yang berusaha untuk perjuangkan hidup mereka.

“Jika hukum hudud dilaksanakan, akan terjadikah lagi perbuatan sebegini?” – Agaknya kat Malaysia ni kalau perundangan Islam benar-benar dipraktikkan, masalah jenayah masih berleluasakah?

***

“Time kitorang dulu pun ada jugak macam merempit ni, tapi kitorang bukan berlumba pun. Kitorang cuma dalam satu kumpulan naik motor ramai-ramai pusing KL jalan-jalan. Paling layan pun time kat selekoh Jalan Parlimen, ader gak layan pergi ke Brickfields. Itu pun untuk jalan-jalan je, takdelah sampai nak berlumba dan dapat pulak hadiah berupa ‘bohsia’ untuk para pemenang macam budak-budak rempit sekarang. Takde moral langsung. Kalau kata untuk suka-suka tu tipu la. Sampai ko punya nyawa (dan orang punya dara) buat taruhan, tu kerja gila! Korang mati pun mati katak je. Ingat la Tuhan adik-adik oi. Korang merempit tu maknanya korang sengaja mencarik pasal membunuh diri. Membunuh diri haram dalam agama. Tak bau syurga korang tahu?” – Mikail (bukan nama sebenar), awal 30-an, Seremban.

Moral: Kepada adik-adik atau abang-abang yang suka merempit, cubalah untuk berubah kerana nyawa itu berharga. :) Moga diberi hidayah hendaknya...

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Tiga beranak pilu tunggu jenazah mangsa ragut

Oleh Johan Afandi
johan@bharian.com.my



RAZALI Ahmad memeluk dua anak tirinya, Puteri Norasikin Salleh dan Mohamad Khairi Ridwan Salleh ketika menunggu di rumah mayat Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru, semalam untuk menuntut jenazah isterinya, Jamilah Selamat (gambar kecil), yang menjadi mangsa ragut di Taman Mekar Air Hitam, Johor. Jamilah yang hamil dua bulan meninggal dunia selepas koma tiga hari.


Wanita hamil diragut mati selepas 3 hari koma meninggal selepas diragut; Mangsa jatuh motosikal akibat beg tangan direntap dua lelaki

JOHOR BAHRU: Seorang ibu yang mengandung dua bulan meninggal dunia semalam, selepas koma selama tiga hari selepas terjatuh daripada motosikal akibat diragut dua lelaki, 70 meter dari rumahnya dalam kejadian di Taman Air Hitam, Air Hitam, Ahad lalu.

Jamilah Selamat, 31, meninggal dunia di Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini, kira-kira jam 7.30 pagi akibat kecederaan serius di kepala akibat terhentak di atas jalan.
Suami Jamilah, Razali Ahmad, 41, berkata pada hari kejadian isterinya dalam perjalanan pulang dari tempat kerja sebagai jurujual di kedai kraftangan di pekan Air Hitam ke rumah di Taman Mekar.

Katanya, isterinya berhenti untuk membeli barang keperluan di sebuah kedai di Taman Air Hitam dan selepas itu menunggang motosikal jenis Honda EX 5 bersendirian sebelum diragut dua lelaki yang juga menunggang motosikal.

"Jamilah dikatakan terjatuh daripada motosikalnya dengan mukanya terhentak pada jalan. Seorang rakan abang saya yang kebetulan lalu di kawasan berkenaan melihat dua lelaki, terbabit melarikan diri manakala isteri sudah tidak sedarkan diri," katanya ketika ditemui di rumah mayat HSA.

Razali berkata, mereka mempunyai empat anak berusia antara 17 dan lima tahun hasil perkahwinan terdahulu dan Jamilah mengandung dua bulan selepas mereka berkahwin tujuh bulan lalu.

"Saya mempunyai dua anak berusia 17 tahun dan 15 tahun hasil perkahwinan dengan isteri pertama yang meninggal dunia akibat barah, manakala Jamilah mempunyai dua anak berusia tujuh tahun dan lima tahun dengan suaminya terdahulu. Kami berkahwin selepas Aidilfitri lalu," katanya yang bekerja sendiri.

Katanya, Jamilah pernah diragut pertengahan tahun lalu, di Jalan Johor-Air Hitam ketika menunggang motosikal dan turut kehilangan beg tangan yang diletakkan dalam bakul kenderaan itu.

Sehubungan itu, katanya, seorang rakan mengajar Jamilah menyimpulkan tali beg tangan pada cermin sisi bagi mengelak kehilangannya akibat diragut.

"Berdasarkan cerita rakan, motosikal Jamilah terseret beberapa meter, mungkin disebabkan sentapan kuat pada beg tangannya yang disimpulkan pada cermin sisi... ini menyebabkan Jamilah gagal mengawal kenderaannya sebelum terjatuh," katanya.

Razali berkata, arwah isterinya dibawa ke HSA daripada Hospital Batu Pahat pada awal pagi Isnin lalu, bagi menerima rawatan rapi tetapi gagal diselamatkan akibat kecederaan parah pada bahagian kepala serta muka.

Katanya, jenazah isterinya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Air Hiitam, petang semalam juga.
* Sumber berita : Berita Harian

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sukarnya Menjadi Genius

adi.jpg
Adi Putra

Semasa kecil, emak beberapa kali mengingatkan saya tentang seorang kanak-kanak genius yang sudah mampu membaca surat khabar di usia tiga tahun. Mohd. Shukri Hadafi, nama diberi.

Kanak-kanak istimewa ini kemudiannya diambil berlakon oleh Jins Shamsuddin di dalam filemnya Menanti Hari Esok (1976/7) dan filem itu sentiasa menjadi titik yang mengingatkan saya kepada adanya seorang kanak-kanak pintar di usia yang hampir sama dengan saya, sebagai inspirasi untuk berjaya.

mhean9.jpg

Tetapi Mohd. Shukri Hadafi hilang ditelan masa. Seolah-oleh tiada esok baginya (tajuk filem lain oleh Jins Shamsuddin pada 1979) dan tiba-tiba kita dikejutkan dengan berita pada akhir 90′an bahawa beliau bekerja sebagai penebar roti canai! Ada cerita yang memberitahu beliau menjual kelapa di Padang Terap, malah yang tidak enaknya ialah kisah beliau menjadi penagih dadah.

Anak angkat Prof. Diraja Ungku Aziz ini terbuang dari kelebihan yang pernah menjadikannya begitu terkenal di seluruh negara. Di mana silapnya?

ADI PUTRA

Ingatan kita kepada kanak-kanak pintar seperti Mohd. Shukri Hadafi kembali menghiasi muka depan akhbar Malaysia, apabila Adi Putra Abdul Ghani muncul dengan kelebihan luar biasanya di dalam Matematik.

Keupayaannya yang mengatasi tahap pelajar universiti di bidang itu, sejak awal-awal lagi telah mengheret Adi Putra ke pelbagai konflik. Dari sekolahnya di Sekolah Kebangsaan Matang Buluh, Bagan Serai, perjalanan penuh liku untuk mencari program yang sesuai dengan beliau berterusan ke International Islamic School di Gombak. UNISEL juga tidak pasti dengan perjalanan beliau, dan saya berdoa agar kelebihan yang ada pada adik Adi, tidak menjadi ’sumpah’ ke atasnya sebagaimana Mohd. Shukri Hadafi 3 dekad yang lalu.

svchan_wideweb__470×3160.jpg
It figures: after completing year 12 subjects at 10, mathematician Yao-ban Chan has now become Melbourne University’s youngest-ever PhD graduate. Photo: Craig Abraham

Bertuahnya Chan Yao-ban, seorang lagi anak kecil istimewa kelahiran Malaysia. Beliau yang kini menjadi pemegang PhD termuda dari Universiti Melbourne. Di usia 21 tahun, Chan Yao-ban telah menjadi salah seorang tenaga pengkaji penting di Universiti Melbourne, mengendalikan projek kajian metod statistik bagi mengenalpasti anomaliti protein di dalam otak untuk mendiagnos schizophrenia dan bipolar disorder.

Biar pun lahir di Malaysia, Chan Yao-ban telah dibesarkan di New Zealand. Beliau melalui proses home schooling oleh ibunya, seorang Mikrobiologist dan ayahnya, pengarah di sebuah syarikat industri makanan terkemuka, Heinz.

Chan Yao-ban telah bertemu dengan ‘perjuangan’ yang bakal memanfaatkan kelebihannya.

Apakah seseorang itu perlu ‘melarikan diri’ dari Malaysia, demi mencari program yang boleh menyokong kanak-kanak genius seperti Chan Yao-ban , Adi Putra dan Mohd. Shukri Hadafi? Mengapa kita masih tidak tentu arah dalam menentukan jalan yang betul untuk Adi Putra? Tidakkah kita belajar sesuatu daripada apa yang berlaku ke atas Mohd. Shukri Hadafi, juga tercabar oleh kejayaan Chan Yao-ban ?

SUFIAH YUSOF

_820888_family300.jpg

Soalan ini menjadi lebih meruncing dengan kegemparan kita terhadap seorang lagi anak Malaysia yang genius, Sufiah Yusof.

Beribukan Halimahton dari Muar dan bapanya, Yusuf, berasal dari Pakistan, Sufiah Yusuf mencipta sejarahnya yang tersendiri apabila beliau diterima masuk ke pengajian di Universiti Oxford pada usia 13 tahun. Namun pada usia 15 tahun, Sufiah telah menghilangkan diri dari kampus hingga kemudiannya ditemui di Bournemouth, bekerja di sebuah hotel di sana.

Enggan pulang kepada keluarga, yang disifatkannya seperti hidup dalam neraka, Sufiah diletakkan di bawah jagaan sebuah pertubuhan sosial untuk kembali penyambung pengajian sarjananya di Oxford. Hidup Sufiah terus dilambung ombak, apabila perkahwinannya pada usia 19 tahun dengan Jonathan Marshall, runtuh hanya kira-kira setahun selepas diijabkabulkan.


Hari Perkahwinan Sufiah bersama Jonathan Marshall [foto: Daily Mail]

Beberapa bulan yang lalu, ingatan kita kepada Sufiah Yusuf dikejutkan dengan berita buruk apabila bapanya ditangkap atas dakwaan mencabuli dua kanak-kanak berusia 15 tahun yang mengikuti kelas tusyen accelerated learing kendaliannya.

Dan segala-galanya mencapai kemuncak, apabila wartawan akhbar News of the World (NOTW), berjaya mengesan Sufiah Yusuf, yang terhumban ke lembah hitam dengan nama samarannya Shilpa Lee, sebagai pelacur di Manchester dengan bayaran £130!

Sufiah Yusuf yang begitu sopan, tertib dan berada di dalam segala kurniaan ketika di awal usianya di St. Hilda’s College yang berprestij itu, menempuh kehidupan yang tidak menentu hingga berakhir dengan sesuatu yang tidak terbayangkan fikiran kita mengenainya. Seorang lagi kanak-kanak genius (muslim? melayu?) menjadi ‘mangsa’.

Apakah semua ini?

JOHN NASH

225px-john_f_nash_20061102_3.jpg

Masih ingatkah kita kepada John Forbes Nash? Penerima anugerah Nobel bagi kehebatan Matematiknya di Universiti Princeton ini, menempuh dekad-dekad yang penuh liku akibat masalah schizophrenia yang mengongkong kehidupannya. Ia adalah suatu contoh yang amat besar tentang perlunya suatu pendekatan di luar kotak, untuk menampung kegeniusan seorang seperti John Forbes Nash ini. Anda boleh mendalami kisah mengenai Nash dengan menonton filem favourite saya, A Beautiful Mind.

200px-abeautifulmindposter.jpg

Pencapaian IQ yang luar biasa sememangnya lazim terkait dengan ketidak sihatan mental. Hal ini diperkatakan oleh Daniel Martin di dalam artikelnya yang tersiar di Daily Mail bertarikh 11 Februari 2007.

Katanya,

More than half a million people in the UK are believed to suffer from a form of the condition, which causes disordered ideas, beliefs and experiences. The most common ages for it to develop are 15-25 in men and 25-35 in women.

Kerana itu, saya sering khuatir dengan anak-anak muda yang memiliki idea yang hebat, tetapi memiliki ketidak seimbangan sikap yang sesuai dengan kehebatan itu. Teringat saya kepada sebuah ceramah berkaitan masalah ini yang disampaikan di HUKM tidak lama dulu. Penceramah itu memberitahu bahawa statistik menunjukkan, di mana-mana sahaja bilik atau dewan tempat manusia berkumpul, maka 1/4 daripadanya mempunyai masalah berkaitan mental!

n_03chiang.jpg

Saya masih ingat kepada seorang lagi kanak-kanak genius, Chiang Ti Ming, yang telah menempuh episod hidup yang luar biasa. Menjadi pelajar termuda di California Institute of Technology (CalTech) lebih dua dekad yang lalu, Chiang Ti Ming telah meninggal dunia pada awal Januari 2007 di Seremban, selepas khabarnya mengalami tekanan perasaan yang amat teruk hingga dimasukkan ke HKL pada tahun 2002.

PENGAJARAN

Semua ini harus menjadi pengajaran buat kita.

Pengajaran buat kerajaan untuk memikirkan tanggungjawabnya terhadap pendidikan. Atau mungkinkah segala ini membuktikan bahawa kerajaan sepatutnya tidak campur tangan dalam soal pendidikan sebagaimana yang terakam dalam sejarah tamadun Islam yang panjang itu?

Sejarah Islam merakam ramai tokoh yang genius di zaman kanak-kanaknya. Figura seperti al-Syafie, al-Ghazzali, al-Nawawi, malah tokoh lewat era Moden seperti Muhammad Abduh dan Badi’ al-Zaman Said al-Nursi, telah mempamerkan ketokohan mereka semenjak di usia kecil.

Apakah rahsia mereka?

Saya fikir, persoalan ini memerlukan kepada kajian yang mendalam. Namun, sepintas lalu kita akan dapat melihat bahawa tokoh-tokoh ini mendapat pendidikan awal mereka dari sentuhan ibu bapa. Proses pendidikan juga tidak berlaku di sekolah-sekolah rasmi milik pemerintah, sebaliknya setiap mereka dibesarkan dengan model pendidikan yang tersendiri lagi khusus. Malah di era Moden, tokoh seperti al-Tahtawi dan Muhammad Abduh berdepan dengan krisis diri semasa bersekolah di sekolah kerajaan, sehinggalah mereka melarikan diri dan mencari model sendiri yang lebih responsif kepada keperluan mereka dan keperluan semasa.

BUAT PENDAKWAH

b0111.jpg

Pengajaran juga buat para pandakwah. Bahawa usaha memahami masalah manusia bukannya seperti kelakuan pembaris yang hanya tahu melukis lurus.

Rayau-rayau saya di laman sesawang, menemukan saya dengan komen-komen mudah ramai pihak yang secara simplistik menyalahkan Sufiah dengan alasan genius beliau hanya pada IQ tetapi lemah spiritual. Tentu sahaja saya tidak menolak peranan spiritual dan hubungkaitnya dengan depression. Tetapi menyarankan secara mudah bahawa agama sebagai penyelesaian, harus lebih diperincikan lagi.

Perlu diingat bahawa antara simptom masalah mental berkaitan depression lazim terkait pula dengan obsesi seseorang kepada agama!

Malah mungkin sisi ini diperlukan untuk kita menilai semula beberapa perlakuan ganjil genius Muslim di dalam sejarah untuk menjustifikasikan perihal yang berlaku ke atas mereka.

Apabila kegagalan hidup berlaku ke atas sesetengah manusia, apatah lagi insan genius seperti Mohd. Shukri Hadafi, Sufiah Yusof malah John Nash dan Chiang Ti Ming, jangan terlalu dangkal memberikan alasan ‘lemah didikan agama’ atau ‘hidup tidak mengikut sunnah’.

Sesungguhnya agama mengajar manusia untuk lebih bertadabbur dan bertafakkur tentang peranannya sebagai khalifah, pentadbir alam, bahawa manusia itu sangat seni kehidupannya. Ketelitian dalam mencari jalan mengacu dan membentuk manusia, adalah syarat survival ummah. Keperluan melihat aspek psikologi manusia, harus diterima sebagai sebahagian daripada tuntutan agama itu sendiri.

adiputra.jpg

Saya mengangkat tangan memohon doa untuk masa depan yang lebih baik untuk adik Adi Putra yang sedang menyusuri jalan yang penuh liku itu.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur

ERTI HIDUP PADA MEMBERI. Saifulislam.Com mengalu-alukan sumbangan anda untuk menampung perjalanan server. Klik di sini untuk menyumbang. Terima kasih... [Abu Saif]





© SAIFULISLAM.COM (1998 – 2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Saifulislam.Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Saifulislam.Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin SAIFULISLAM.COM terlebih dahulu.

"Erti Hidup Pada Memberi"

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 Ampang, Selangor

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...