RSS

Adikku yang berdoa - Doa2 Yang Boleh Diamalkan -

Salam a'laik...
huhuhu.. Adik saye yang berumur 6 tahun sudah berada si tadika.. Nama tadika tu Cendekiawan Educare. Ok la progress adik. Banyak doa yang adik dah tau walau hanya basic. Alhamdulillah juga praktikal solat yang sekolah buat juga berkesan, tambah-tambah lagi lagu 'Wuduk' yang cikgu Nurul ajar memang mudah masuk dalam ingatan kanak-kanak ni. Hehe.

Sengaja saya nak letak bacaan doa harian yang terkadang diri ini pun masih belum berupaya menghafaznya. hmm... Moga diberi hidayah dan rahmat dari-Nya... Amin..

Doa Masuk dan Keluar Dari Tandas

Ketika hendak masuk, bacalah :



Ertinya : Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada jin-jin jantan dan betina. Aku berlindung kepadaMu daripada kekotoran najis yang keji dan yang mengkejikan, yaitu syaitan yang terkutuk.

Ketika keluar dari tandas, didahulukan kaki kanan dan membaca :



Ertinya: Segala puji dari Allah yang telah melenyapkan daripadaku apa yang menggangguku dan mengekalkan apa yang bermanfaat buatku.

Doa Hendak Bangun Waktu Malam


Bacalah empat ayat daripada surah Al-Kahf diniatkan sertanya waktu bila ia hendak bangun di waktu malam yaitu :



Artinya : Sesungguhnya mereka yang beriman dan beramal saleh bagi mereka syurga Al-Firdaus tempat tinggal. Mereka kekal di dalamnya, mereka di dalamnya tidak mahu berpindah. Katakanlah (ya Muhammad) sekiranya laut itu menjadi tinta untuk menulis kalimat Tuhanku (untuk diterangkan), nescaya kering laut itu sebelum lagi habis kalimat Tuhanku, walaupun kami bawa tambahan yang seumpamanya. Katakanlah (ya Muhammad) sesungguhnya aku seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu adalah Tuhan yang satu. maka barangsiapa yang mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya (dengan mendapat balasan yang baik), maka hendaklah ia beramal saleh dan jangan ia menyekutukan sesuatu di dalam ibadat kepada Tuhannya dengan sesuatu yang lain.


Doa Jika Tak Boleh Tidur

Kalau matanya tidak mahu tidur kerana terganggu atau tersasau, bacalah :




Ertinya : Ya Allah! Telah lenyap segala bintang. Telah tenang segala mata (tidur), sedang Engkau hidup dan menguasai, tidak datang kepadaMu mengantuk dan juga tidur.
Ya Tuhan yang hidup lagi menguasai, tunjukilah hatiku dan tidurkanlah mataku.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...